Cum să abordezi noul an școlar
Începutul anului școlar se poate transforma într-o perioadă stresantă pentru profesori, indiferent că suntem debutanți sau cu experiență, toți avem nevoie de o bună planificare a timpului, materialelor, a scopurilor pe care le vrem atinse până la finalul anului școlar, mai exact o viziune completă a ce vom face. Nu mă refer aici la clasica planificare anuală și semestrială pe care trebuie să o facem cu toții, ci la toate aspectele unei bune desfășurări a procesului educativ. Eu una, aș începe printr-o colaborare cu unul sau mai mulți colegi, de preferință care predau aceeași materie, și să stabilim împreună țelurile catedrei pentru anul respectiv, proiecte inovative, toate într-o productivă ședință de brainstorming. La finalul întâlnirii e de dorit să avem o listă lungă de idei și proiecte pe care trebuie să o confruntăm cu structura anului școlar, stabilind obiective clare pentru cele care sunt aplicabile și împărțind responsabilitățile pentru fiecare eveniment sau proiect.
În ceea ce privește organizarea personală, încep prin a face cataloage personale pentru fiecare clasă, pe care le concep pentru a-mi servi drept mijloace de evaluare obiective și detaliate, cu rubrici pentru toate abilitățile (reading, writing, listening, speaking). Apoi, îmi stabilesc activități introductive pentru fiecare nivel de vârstă, care mă vor ajuta să îi cunosc mai bine pe copii, să stabilesc o relație frumoasă cu ei, să îi atrag în studierea materiei pe care o predau, cum ar fi ice-breakers, jocuri, iar pentru cei mai mari pregătesc chestionare și fișe, pe care le discutăm ulterior și stabilim împreună un mod eficient și plăcut de a învăța și de a fi evaluați (prin portofolii, proiecte, teste, chestionare de lectură, etc.). Având avantajul consolidării cunoștințelor predate în timpul programului de afterschool, îmi organizez cu atenție materialele auxiliare pentru fiecare nivel, de la cărți și fișe până la website-uri.
Deși la început de an, ar părea logic ca evaluarea elevilor să fie ultima noastră preocupare, stabilirea unei strategii bune de evaluare, încă de la început, ne va fi de folos în descoperirea stilurilor de învățare ale elevilor și ne va ajuta în organizarea unor lecții eficiente, ce au obiective de învățare precise. Așa cum am afirmat mai sus, mi se pare util ca în primele ore să îi implicăm pe elevi în discutarea strategiei de evaluare, să le facem cunoscute așteptările noastre, să aflăm care sunt așteptările lor și să concepem un plan comun de învățare și evaluare, de la teme și până la testele finale, făcându-i astfel părtași la propriul proces de învățare.
Nu toți elevii învață o limbă străină în același fel. Însă nu trebuie să ne facem griji: există o cale simplă și plăcută, aceea de a-i aborda diferit, în funcție de stilurile de învățare. Deși cunoaștem toți cele 7 stiluri de învățare, descrise de H. Gardner, cei mai mulți cercetători sunt de acord cu faptul că există 4 stiluri elementare de învățare a limbilor străine. Obiectivul nostru este să încercăm să ajungem la toate cele 4 tipuri, astfel că, atunci când proiectăm lecția trebuie să avem în vedere elevii auditivi, vizuali, tactili și kinestezici. Multe dintre activitățile propuse mai jos se pot folosi cu grupe mixte, antrenând cât mai mute tipuri de învățare.
Elevilor auditivi trebuie să le dăm multe instrucțiuni orale, să ne asculte pe noi și pe colegii lor lecturând, să asculte cât mai multe materiale înregistrate. Vor fi ușor de captat dacă folosim listening, dacă îi punem să recite sau să practice jocuri ce implică povestirea. Pentru a le da mai multă încredere și a învinge timiditatea, putem să îi invităm, mai ales pe elevii auditivi, să facă karaoke, antrenând în același timp și memoria vizuală, prin recunoașterea și memorarea cuvintelor. Chiar și elementele de gramatică pot fi introduse în acest fel – putem pregăti o fișă a unui cântec cunoscut din care lipsește, de exemplu, forma trecută a verbelor, iar elevii trebuie să o completeze în timp ce ascultă. Apoi li se pune versiunea karaoke pentru a se verifica și sunt invitați să cânte. Buna dispoziție care se crează într-o astfel de oră face ca studiul unei limbi străine să fie mult mai plăcut și abordabil pentru mai multe tipuri de elevi.
Jocurile de creare de povești sunt la fel de apreciate de elevi, aceștia pot colabora în echipe sau perechi pentru a completa cuvintele / propozițiile / paragrafele lipsă dintr-o poveste, rezultatele fiind amuzante, dar mai ales generatoare de creativitate.
În cazul elevilor vizuali ne folosim mai mult de instrucțiuni și demonstrații scrise, flashcard-uri, imagini, dar vor reține mai ales informațiile prezentate în materialele video. La vârste mai mici aceștia sunt atrași de cărțile ce conțin ilustrații. Pentru ei putem crea cât mai multe display-uri cu care să decorăm pereții, expunându-i la informația scrisă, bazându-ne pe word recognition, pe clasificări, imagini și cuvinte (vreme, haine, lunile anului care să cuprindă zilele de naștere ale copiilor), toate acestea trebuind să respecte un singur criteriu: să fie adaptate vărstei elevilor. Benzile desenate constituie un alt mod de a-i atrage pe elevii vizuali, dezvoltându-le vocabularul, umorul și creativitatea.
Dacă ne propunem să folosim metode tradiționale, acestea nu vor avea succes cu elevii tactili și kinestezici. Aceștia răspund cel mai bine la metode interactiv-participative. Exercițiile de învățare în care își pot folosi tot corpul sunt cele mai îndrăgite de elevii kinestezici. Dar ei nu vor fi singurii care se vor bucura de aceste exerciții, ci, acest tip de abordare în care sunt scoși din bancă este benefic pentru toți elevii care doresc să învețe o limbă străină. Exemple de astfel de activități: extragerea de obiecte dintr-o pălărie / cutie și descrierea lor după ce le-au atins / gustat (pentru alimente), curse de cuvinte – obstacol, predarea articolelor vestimentare, punându-i să facă schimb de îmbrăcăminte, găsirea de indicii în clasă, alinierea copiilor pe axa imaginară a timpului în funcție timpurile propozițiilor pe care le-au avut de scris etc.
Introducând astfel de jocuri în orele noastre de limbi străine, ne creștem șansele de a ajunge la fiecare elev în parte, dar și de a face studiul limbilor străine cât mai amuzant și mai ușor. Asigurând un climat relaxat și o atmosferă ludică, chiar și elevii mai timizi sau cei care au dificultăți pe latura comportamentală sau socială vor participa cu plăcere, fără a fi constrânși.