„Activitățile de încălzire”. Cum să stabilești conexiunea cu elevii înainte de fiecare oră

Dintre toate activitățile de predare, am ales să tratez activitățile cu care fiecare profesor își începe ora – sau ar trebui, pentru avea o atmosferă cât mai plăcută la curs și pentru a comunica bine cu elevii. Este vorba despre activitățile de “încălzire” – termenul sună mult mai bine în engleză – “warm-up/icebreaker activities”. Ele au un rol important în derularea procesului de predare-învățare deoarece stabilesc “tonul” lecției, al felului în care decurge aceasta. Trebuie să menționez că “warmers” nu se referă la a saluta elevii și la a face prezența, ci reprezintă o activitate în sine, ce se desfășoară sub diferite forme – jocuri, întrebări, dialoguri în situații date. Voi menționa câteva dintre scopurile acestor activități:

  • Elevii se obișnuiesc să folosească limba engleză după ce ore în șir vorbesc limba română;
  • Profesorii au șansa să capteze atenția și interesul elevilor dacă aceștia arată dezinteres pentru ora de engleză în general;
  • Profesorii au șansa de a introduce elevii, treptat, spre „inima” lecției;
  • Elevii cu puțină încredere în ei înșiși pot deveni mai motivați, luând parte la activități alături de cei mai buni. Ei se simt încurajați de faptul că nimeni nu le pune note.

Din experiența mea de profesor, am observat că activitățile cu impact mare asupra elevilor sunt cele în care le este permis să se miște prin clasă, să atingă lucrurile, să interpreteze diferite roluri sau chiar să danseze. Dezavantajul major al acestor activități este faptul că, pentru a crea o atmosferă cât mai plăcută și mai relaxantă, e nevoie de mult timp. În general, acestea sunt mari consumatoare de timp. Iar noi, ca profesori, nu ne permitem întotdeauna să alocăm atât de mult timp acestor activități, întrucât programa este în continuare destul de stufoasă și încărcată. Or, a aloca mai mult timp activităților de „warm-up” înseamnă a aloca mai puțin timp lecției care trebuie predată.

Cred că acest lucru se poate face dacă nivelul elevilor cu care lucrezi este unul bun și foarte bun. Consider că acest lucru se mai poate face dacă mă gândesc la efectul pozitiv pe care îl au aceste activități asupra elevilor. Dacă activitatea de „warm-up” este una reușită, elevii sunt la rândul lor relaxați și au o dispoziție mai bună pentru a acumula informații.

Voi menționa câteva dintre activitățile care, din punctul meu de vedere, determină elevii să-și folosească imaginația și, de aceea, îmi plac mult și le folosesc destul de des în activitatea mea de zi cu zi.

  • Prima activitate se numește „Scrisori către Dumnezeu”. Elevii sunt rugați să scrie într-o sută de cuvinte, cel mult, despre ceva ce li se pare interesant, provocator, supărător sau despre dorințele lor. Pentru ca tonul conversației să nu devină unul prea mohorât, am dat un exemplu: „Dragă Dumnezeu, nu credeam că portocaliu se potrivește cu mov până când nu am vazut apusul de soare pe care l-ai pus pe cer aseară. A fost superb.” O astfel de activitate este utilă atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Este utilă pentru elevi deoarece sunt copii ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate sau își petrec mai toată ziua la serviciu, iar ei se simt singuri. Așadar, văd în această activitate o oportunitate să vorbească cu cineva, să spună ce au pe suflet, să fie ascultați și înțeleși. Un alt avantaj al acestei activități este sentimentul de intimitate pe care îl conferă elevului datorită faptului că activitatea este scrisă. După cum spuneam mai devreme, ea este utilă și pentru profesor deoarece acesta are ocazia să interacționeze cu elevii săi, să-i cunoască și să construiască o relație de încredere.
  • A doua activitate se numește „5 minute de cultură”. Elevii sunt informați încă de la începutul anului despre acest tip de activitate, astfel încât să aibă timp să își pregătească prezentarea. Practic, fiecare elev trebuie să își aleagă o personalitate (nu neapărat din cultura și civilizația britanică) cu rezultate notabile într-un anumit domeniu pe care să o prezinte în 5 minute. Această activitate vizează următoarele: să determine elevii să se documenteze pentru a-și pregăti prezentarea cât mai bine; să folosească limba engleză pe toată durata prezentării; să folosească mijloacele tehnologice în prezentare pentru ca aceasta să fie cât mai interesantă și, nu în ultimul rând, să afle cât mai multe lucruri despre moștenirea culturală a lumii.
  • A treia activitate se numește „Asocierea liberă”. Profesorul spune un cuvânt, iar elevii trebuie să spună alte cuvinte care să aibă legătură cu acesta sau să mimeze acel cuvânt. Sunt avantajați elevii al căror stil de învățare este kinestezic, deoarece aceștia au posibilitatea de a se mișca prin clasă și de arăta sau de a desena obiectele care cred ei că au legătură cu primul cuvânt spus de profesor. Această activitate este „o mină de aur” pentru profesor din două motive: în primul rând, poate face legătura cu lecția care urmează a fi predată. În al doilea rând, ajută profesorul să își cunoască elevii cât mai bine și să construiască o relație de încredere și de respect reciproc.

Am menționat doar câteva dintre activitățile de „warm-up” care mi s-au părut mai interesante și mai solicitante pentru elevi. Recunosc că am avut emoții mari când am folosit prima dată o astfel de activitate la clasă, pentru că nu știam exact cum va ieși, ce părere vor avea elevii, dacă vor fi încântați și dacă o vor face cu plăcere. Când am văzut reacția copiilor, am început să mă liniștesc. Nu numai că s-au arătat foarte interesați, ci m-au întrebat când o repetăm și dacă nu se poate chiar să facem așa ceva în fiecare oră.

Am avut atunci confirmarea a ceea ce înțelesesem cu ceva timp înainte, și anume: elevii simt nevoia să le fie ascultate și respectate părerile, simt nevoia să fie tratați ca ființe umane și nu doar ca recipienți de informație. Datorită acestor activități reușesc să fac ora de engleză destul de iubită de elevi, iar eu să transform locul de muncă într-un loc unde merg din plăcere.