Să fim alături de copiii noștri, fără să facem lucrurile în locul lor

Responsabilitatea a devenit un subiect foarte complex și controversat în ultima perioadă ca urmare a implicațiilor pe care le are atât în sfera familială cât mai ales în mediul școlar, aceasta fiind mai mult decât o necesitate atunci când vine vorba despre formarea trăsăturilor de caracter ale școlarilor care vor deveni oameni în adevăratul sens al cuvântului.

 “Să fii responsabil” este ceea ce auzim tot mai des în diverse medii sociale sau familiale, dar oare ce înseamnă să fii responsabil și cum rezonează acest cuvânt cu cei mici, dar mai ales cu adulții din jurul lor.

Responsabilitatea ia naștere în familie, primul univers  apropiat al copilului, acolo unde încă de mic ar trebui să primească anumite sarcini ce corespund particularităților de vârstă pentru acea perioadă. Astfel, copilul poate învăța responsabilitatea prin anumite sarcini care-i sunt trasate de către adult, învățând singur ce are de făcut. Aceste sarcini pot face referire, spre exemplu, la strângerea jucăriilor din camera sa, atât pentru a păstra un loc curat și sănătos, cât și pentru a învăța disciplina și regulile. Părinții îi pot implica pe copii în foarte multe activități cu rol de responsabilizare care se pot transforma mai târziu în abilități și deprinderi. O parte dintre  aceste activități pot fi grija față de un animăluț sau de plante, de a păstra mediul curat în care trăiesc, fiind responsabili cu aruncarea deșeurilor și a lucrurilor considerate nefolositoare, de a participa la activitățile din familie ce presupun îndeplinirea anumitor roluri, de a strânge masa, de a pune șervețele pe masă, de a duce gunoiul, de a hrăni animalele de companie, de a uda plantele, etc.

În funcție de implicarea sa în cadrul activităților din familie, copilul va avea inițiativa de a deveni responsabil și la școală. Copiii obișnuiți încă de mici să se implice în activitățile din familie, vor avea tendința să se adaptaze foarte ușor în mediul școlar și să devină participanți activi în procesul de învățare. Responsabilitatea este o trăsătură importantă ce se reflectă în cadrul autonomiei copilului și a încrederii în sine. Cu cât copiii au fost învățați să fie mai responsabili, primind sarcini adecvate vârstei, cu atât au devenit mai autonomi, încrezători în propriile capacități și mai ales adaptați din punct de vedere social și emoțional.

Copiii responsabili se adaptează foarte ușor cerințelor școlare, sunt stăpâni pe sine, pot fi în stare de a rezolva orice sarcină și au încredere în ei că pot face față provocărilor.

Părinții dar și cadrele didactice trebuie să cultive neîncetat responsabilitatea în rândul copiilor, având răbdarea și încrederea de a-i lăsa să exploreze spațiul înconjurător și de a le trasa sarcini pe care singuri să le realizeze.

Copiii sunt extrem de încântați atunci când sunt responsabilizați. Se cred capabili și vor să încerce orice, pentru a demonstra că pot și merită șansa de a fi lăsați să-și dovedească capacitățile explorând limitele de manifestare a responsabilităților. Adulții greșesc foarte mult atunci când limitează creativitatea copiilor, încercând să facă lucrurile în locul lor, sau când vin cu propunerile lor.  Poate că nu au abilitățile noastre și nici măestria unui adult când îngrijesc o plantă sau când fac curat în camera lor, dar copiii merită să fie lăsați să încerce și mai ales să-i încurajăm și să fim alături de ei de fiecare dată când ceva nu le iese așa cum s-au așteptat sau așa cum ne dorim noi.

Cum să creștem copii responsabili? Fiindu-le alături, dar fără să facem lucrurile în locul lor, lăsându-i să încerce chiar dacă greșesc sau nu le iese de prima dată, oferindu-le exemple de bune practici și arătându-le cum e corect să procedeze în diverse situații, privind grija față de mediul înconjurător, față de spațiul în care ne desfășurăm activitatea, față de locul de muncă sau față de școală, față de persoanele cu dificultăți, față de întreaga societate. Responsabilitatea este un proces amplu, ce se dezvoltă în timp prin implicarea continuua a triadei părinte-elev/copil-profesor.