Annabella Cant: “Educația preșcolară privită cu alți ochi”

Zilele trecute, scotocind prin mini biblioteca personală de la școală, am redescoperit o carte senzațională, dobândită în urma unui curs de specialitate pe care l-am urmat. Acesta era susținut de Annabella Cant, expert în domeniul educației și cercetării, profesor universitar în cadrul Universității Simon Fraser din Vancouver, Canada.

Cartea se numește Educația preșcolară privită cu alți ochi și incumbă aspecte esențiale ale datoriei minunate de a fi educatoare și ale profesiei de dascăl în general. Annabella Cant profesează încă alături de preșcolari, reușind să dezvolte și să implementeze o metodă alternativă de predare, parte importantă a curentului pedagogic denumit Educația imaginativă.

Una dintre ideile extrem valoroase ale cărții este aceea că “activitatea educațională modernă reprezintă un proces complex și perpetuu de creație.

     În cadrul unui scurt capitol, autoarea ne prezintă câteva sfaturi pentru trezirea creativității cadrelor didactice și pentru stimularea dezvoltării acesteia, atât în procesul educațional, cât și în viața cotidiană.

  1. Urmăriți și ascultați cu atenție discuțiile libere ale copiilor; notați ideile într-un jurnal propriu. Creativitatea este o abilitate înnăscută, iar studiile realizate în acest domeniu au demonstrat faptul că aceste abilități scad odată cu vârsta. Discuțiile pe care le poartă într-un mod cât mai natural copiii, ne demonstrează că ei realizează conexiuni între elemente și situații care pe noi ca adulți ne iau prin surprindere, deci aceste conversații ne provoacă și pe noi la imaginație.
  2. Imaginați- vă situația curriculară înainte de a o începe. Înainte de a vă proiecta o secvență didactică, gândiți-vă ce v-ar plăcea să aflați la acea temă, care ar fi cele mai incitante, interesante, provocatoare lucruri pe care ați dori să le știți despre acea temă. Cu siguranță, dacă v-au stimulat pe voi, îi vor motiva și pe copii să le descopere.
  3. Introduceți “magie” în fiecare moment educaț Magia se poate traduce în acest caz prin orice element surpriză pe care îl putem insera, astfel încât să ne stimuleze imaginația creatoare și să ne dezvolte partea spirituală a vieții noastre.
  4. Oferiți posibilitatea copiilor să își exprime ideile, aspectele sau elementele inițiale ale unei teme. O astfel de atitudine, de a-i provoca pe copii la un exercițiu imaginativ, îi lasă să se exprime liber și cât mai natural, dar, mai ales îți oferă ție, ca dascăl, informații prețioase despre starea lor emoțională. Pornind de la acest lucru le poți dărui emoții înainte de informații.
  5. Discutați cu persoane pe care le considerați creative și inspirați-vă din experiența și activitatea lor. Mi se pare un lucru extraordinar să ai posibilitatea să te poți inspira din activitatea colegilor, atâta timp cât ideile pe care le preiei dau naștere altor idei creatoare. Din acest punct de vedere ar trebui să ne bucurăm de această modalitate de a ne dezvolta personal și profesional.
  6. Accesați Internetul și jucați jocuri care să vă dezvolte creativitatea sau să o păstreze activă. Iată câteva dintre site-urile care vă pot ajuta în găsirea de idei creative: tes.co.uk, www.cre8ng.com, www.pedagonet.com, www.foxythinking.com.

Forța creatoare din fiecare dintre noi are nevoie de un impuls pozitiv pentru a se activa sau reactiva, iar în acest mod vom căpăta încrederea că educația imaginativă este generatoare de experiențe instructive eficiente, constructive și pozitive.