Bullying-ul în școlile românești
În luna mai, un raport al Salvați Copiii, dădea măsura a fenomenului de bullying în școlile românești. Potrivit cercetării care numără peste 60 de pagini și care a avut la bază răspunsurile elevilor la un chestionar întocmit de Salvați Copiii, 73% dintre copiii au fost martorii fenomenului de bullying în propria școală, 58% în propria clasă, 46% în grupul de prieteni, 69% în mediul online. 16% dintre copii recunosc că au bătut un coleg, alți 30% că au lovit ușor un coleg. 3 din 10 copii sunt excluși din grupul de colegi, 3 din 10 sunt amenințați constant cu bătaia, 1 din 4 copii a fost umilit în fața colegilor. 39% dintre copiii care au răspuns la chestionar au spus că un alt copil a cerut cuiva să nu se joace sau să nu vorbească cu el, iar 37% că s-au răspândit despre ei zvonuri denigratoare în spațiul școlii. Proporțiile violenței din școli sunt uriașe și ele nu mai pot fi minimalizate prin expresii de genul „așa sunt copiii”, „ei se ceartă, ei se împacă”, „astăzi se bat, mâine sunt prieteni”.
Una dintre greșelile făcute frecvent este că adulții au în general tendința de a transfera sarcina rezolvării situației copilului care este victimă a bullying-ului. Un copil care suportă umiliri, intimidări, amenințări, discreditări, care este lovit de colegi, care este exclus din colectiv, în mod repetat și cu intenție, nu va putea face nimic ca să se pună la adăpost de astfel de agresiuni. Bullying-ul presupune un dezechilibru de forțe, iar atunci când intuiesc că așa ceva se întâmplă adulții din școală și din viața copilului sunt datori să intervină.
Psihologii arată că un lucru pe care părinții ar trebui să-l facă, încă dinainte de a se ajunge la o astfel de situație, este să discute cu copilul despre faptul că, în cazul în care i s-ar întâmpla vreodată așa ceva, acest lucru nu este corect și că are dreptul la respect și la tratament decent din partea celorlalți. Părintele trebuie mai departe să le semnaleze cadrelor didactice, în cazul în care aceste nu și-au dat seama că există o problemă, despre o astfel de situație. Odată identificat fenomenul, adulții sunt datori, potrivit psihologului Sorina Petrică, să intervină, urmând trei principii: să acționeze imediat, să îi acorde credit copilului agresat și să ia măsuri pentru a diminua puterea celui care agresează.
De asemenea, în fiecare școală trebuie să existe măsuri de prevenire a comportamentului de bullying, prin discuții consistente cu elevii, dar și cu părinții acestora.
În majoritatea școlilor românești, însă, nu se vorbește niciodată despre bullying. Potrivit studiului Salvați Copiii, doar 13% dintre elevi au aflat ce înseamnă acest termen de la ora de dirigenție.