Bune practici pentru ora de Muzică și mișcare
Deși este considerată de multe ori o materie „neimportantă”, în comparație cu matemetica, de exemplu, muzica are un rol central în formarea oricărui om. Muzica este cea care contribuie la dezvoltarea intelectuală a copiilor, care îi ajută să își exprime cu mai mare ușurință emoțiile, care le dă ritmul interior. De aceea, noi, profesorii, trebuie să acordăm o mare atenție pregătirii orei de muzică și de mișcare, pentru a reuși să ne atingem scopurile educaționale.
În rândurile de mai jos vă invit să urmăriți metoda pe care am ales-o pentru a preda lecția de muzică, astfel încât să îi implic pe toți elevii și să reușesc să le dezvolt o serie de competențe vitale.
COMPETENȚE URMĂRITE:
–Receptarea unor cântece pentru copii și a unor elemente simple de limbaj muzical;
-Interpretarea de cântece pentru copii, cu mijloace specifice vârstei;
-Exprimarea unor idei, sentimente și experiențe prin intermediul muzicii și mișcării, individual sau în grup.
OBIECTIVE OPERAȚIONALE:
La sfârșitul lecției elevii trebuie:
O1 – să cânte individual sau în grup, asociind mișcarea sugerată de text și de ritm;
O2 – să se manifeste liber, adecvat, pe muzică, apelând la diverse forme de exprimare, în funcție de conținutul și caracterul muzicii;
O3 – să execute un dans cu mișcare repetată, pe un cântec simplu sau pe audiție;
O4 – să creeze unele linii melodice simple sau a unor combinații ritmice și asocierea acestora cu mișcări adecvate.
Strategii didactice:
Resurse procedurale
- a) conversația, explicatia, exercițiul, jocul didactic, demonstrația.
- b) materiale: calculator, cartoane colorate cu mesaje .
- c) organizatorice : frontal, individual, pe grupe;
- d) spațiale : sala de clasă
- f) umane : 16 elevi
Bibliografie :
*** Programa școlară pentru clasa I, anexa 2 la OMECTS nr. 3656/29.03.2012, București, 2012
- Îndrumător pentru predarea muzicii la clasele I-IV (1978), Editura Didactică și Pedagogică, București;
- Burlacu, Decebal; Victoria Karpis (1995), Culegere de cântece pentru școlari, Editura Gheorghe Cârțu Alexandru;