Ce trebuie să știe un părinte care vrea să-și înscrie copilul la lecții de pian

Lucrând cu copiii, am avut ocazia să văd și cum se simt părinții atunci când cei mici au oportunitatea de a începe studierea unui instrument muzical.

Există câteva întrebări al căror răspuns este foarte important înainte de a porni pe acest drum. Mă voi referi, în special, la cursurile de pian, pentru că acest instrument este cel mai accesibil la început.

Prima întrebare, poate cea mai importantă, este legată de dorința de a cânta la un instrument. Cine este cel care își dorește, mai exact, acest lucru? De multe ori, dorințele neîmplinite ale părinților sau ale altor rude se transmit copiilor, insuflându-le o motivație care nu le aparține și pe care nu și-o însușesc deloc. De aici,  pot să apară frustrări și neîmpliniri transmise nejustificat copiilor care nu simt nicio atracție pentru pian sau pentru un alt instrument muzical. Fiecare persoană, inclusiv un copil, are dorințe și aversiuni proprii. Este foarte important ca dorința de a cânta la un instrument muzical să vină din partea lui. Bineînțeles că mediul în care crește, ceea ce vede și aude în jur, îl poate influența, îi poate crea un gust pentru muzică. Dar doar atât. Pentru că trebuie spus că există o mare deosebire între a-i plăcea un instrument, poate chiar a vrea să cânte, și a cânta la el. Ca să ajungi să cânți ai nevoie de studiu, de un antrenament individual fără de care evoluția este foarte lentă. De multe ori, copiii și chiar părinții neglijează valoarea studiului.

A doua întrebare este legată de vârsta copilului.  Există o serie de cercetări referitoare la acest aspect care arată că vârsta potrivită începe de la 6 ani, atunci când copilul este suficient de dezvoltat din punct de vedere motric. Pianul, ca și alte instrumente muzicale, se bazează și pe capacități fizice, cel mic având nevoie de o dezvoltare suficientă a puterii și a independenței brațelor, a mâinii și în special a degetelor. Fără să mai punem la socoteală necesitatea de a putea face distincția între mâna stângă și mâna dreaptă, între cele cinci degete ale fiecarei mâini care vor trebui folosite pe claviatura pianului independent, cu o anumită lejeritate, dar și forță.

De asemenea este nevoie și de o dezvoltare a capacității intelectuale suficientă pentru a învăța un nou limbaj, cel muzical. Precum celelalte limbaje, cel muzical folosește o serie de simboluri care trebuie descifrate, interpretate și transmise. Nu este ușor și, de aceea, în funcție de fiecare copil, profesorul trebuie să se adapteze și să folosească metodele de învățare propii.

Și aici apare al treilea element, cel care este legat de alegerea profesorului. Am auzit zeci de povești  care  vorbeau despre influența pe care profesorul ales a avut-o asupra evoluției  copilului, nu numai din punct de vedere pianistic. Pentru că studiul unui instrument muzical se bazează foarte mult pe relația umană între profesor și elev. Iar în ceea ce îi privește pe copii, relația cu profesorul este extrem de complexă. Uneori, în fața copiilor pot să primeze și alte detalii decît cele care țin strict de pregătirea profesională. Pentru copii sunt importante detalii ce țin de aspectul fizic și de cel vestimentar, trăsăturile de personalitate ale unui dascăl, atmosfera din timpul unui curs. Extrem de importante sunt metodele pe care profesorul le poate folosi, pentru că, dacă vorbim de școlile clasice de muzică aici vom găsi cu siguranță celebra lucrare pentru începători scrisă de Maria Cernavodeanu, pe când, în școlile particulare profesorii pot folosi și folosesc de obicei metode diverse, de la cele americane, mult mai colorate, cum ar fi Thompson’s, până la cele franceze (editura Delrieu) sau germane (editura Shott, de Haske), care îmbină imaginile cu jocurile muzicale pentru a transforma cântatul la pian într-o activitate amuzantă și nu foarte statică.

Un element extrem de important pe care este bine să îl discutați din timp, inclusiv cu profesorul, este legat de alegerea instrumentului. Depinde de spațiul fizic pe care îl puteți aloca instrumentului, mai ales dacă ne referim la pian, dar și de posibilitățile materiale. În ceea ce privește spațiul, odată cu dezvoltarea tehnologiei, spațiul necesar pentru un pian s-a micșorat. Nu mai este nevoie de un spațiu generos, ci poate fi suficientă o masă pe care să poate fi așezată o clapă, asta în cazul în care nu aveți suficient loc pentru un pian cu coada scurtă care v-ar solicita doi metri pătrați. Nu vreau să intru în amănunte legate de diferențele semnificative legate de sunet între instrumentele electronice și cele clasice, dar puteți să vă faceți o părere vizitând unul dintre magazinele specializate în instrumente muzicale, unde le puteți și încerca.

Din experiența mea profesională, am văzut că nu este niciodata prea târziu pentru începerea studiului unui instrument muzical, dacă elevul își dorește, iar celelalte elemente sunt îndeplinite măcar într-un procent de 50%.