Contribuția limbii engleze în dezvoltarea competențelor cheie

Întotdeauna am considerat limba engleză un obiect privilegiat nu numai datorită multitudinii de activități dar și a variatelor metode interactive de care profesorul se poate folosi pentru a o preda și a pentru a o face cât mai plăcută posibil pentru cei care o studiază.

Ca profesor de limbă engleză am avut mereu sentimentul că am o șansă în plus să-mi cunosc elevii. Aceasta și datorită libertății de a alege modul în care îmi fac ora și tipul de activități pe care le folosesc. Spre exemplu, în primul meu an de învățământ am predat limba franceză la clasele III – VIII. Îmi aduc aminte că, la un moment dat, a trebuit să învăț copiii de la o clasă de a III-a fructele și legumele în limba franceză. M-am gândit cum să fac acest lucru astfel încât să fie interesant pentru copii și am avut ideea să transform catedra într-o „tarabă”. Am rugat copiii să-și imagineze că sunt la piață și că trebuie să facă piața. În prealabil îi rugasem să deseneze fiecare câte un măr, o pară, o roșie, o banană, un strugure etc și să le aducă la școală. Aveam, așadar, câte 30 de roșii, 30 de pere etc. Le-am așezat pe catedră – de fapt pe tarabă – și am început activitatea. Le-am explicat ce aștept de la ei. Fiecare trebuie să vină la tarabă – eu eram vânzătorul- și să cumpere din fiecare produs cât dorește. În condițiile acestea, copilul a învățat mai multe lucruri:

în primul rând să știe să numească în limba franceză legumele și fructele cele mai importante;

în al doilea rând, să poarte o conversație simplă și respectuoasă cu o persoană pe care nu o cunoaște. Când copilul ajungea la tarabă, trebuia să salute în franceză, eu îi răspundeam, îl întrebam ce face, iar el trebuia să răspundă. După aceea, spunea ce fructe și legume dorește să cumpere. La final, ne luam la revedere.

în al treilea rând, copilul învață să exprime cantități – ½ kg., 200 gr., 1 kg., 2 kg etc și numerele cardinale de la 1 la 10.

Am avut un feedback pozitiv din partea elevilor – ei chiar și-au însușit cunoștințele pe care îmi doream să le asimileze și și-au dezvoltat și capacitatea de a comunica – la nivel simplu, ce-i drept- în limba franceză, într-un context dat.

Anul următor am început să predau limba engleză la liceu. 6 ani mai târziu, un copil din acea clasă de-a treia mi-a devenit elev în clasa a IX-a la liceu. Când ne-am întâlnit și am început să vorbim, copilul mi-a adus aminte de activitatea respectivă. Încă o dată am avut confirmarea că această activitate și-a meritat fiecare moment. Consider că limba engleză – mi-aș permite o generalizare în această situație și aș spune, de fapt, toate limbile străine – își are aplicabilitate  într-o măsură mai mare sau mai mică în fiecare dintre aceste opt competențe cheie.

În ceea ce privește aptitudinile și competențele lingvistice în limba maternă, acestea vizează dezvoltarea următoarelor capacități: de a comunica în scris și verbal, de a înțelege și a-i face pe alții să înțeleagă diferite mesaje în situații variate, de a citi și înțelege diferite texte adoptând strategia potrivită scopului citirii (informare / instruire / de plăcere) și diferitelor tipuri de text, de a scrie texte pentru o varietate de scopuri, de a monitoriza procesul de scriere de la „draft” până la „bun de tipar”, de a distinge informația relevantă de cea nerelevantă, de a-și formula propriile argumente într-o manieră convingătoare și de a lua în considerație alte puncte de vedere exprimate atât verbal cât și în scris. Chiar dacă este vorba despre limba maternă, limba engleză contribuie la dezvoltarea acestor aptitudini și competențe, întrucât este o mare asemănare între limba română și limba străină. Mai mult decât atât, cel puțin la nivel elementar, profesorii de limbi străine nu ar reuși să-i învețe pe copii aceste limbi străine dacă nu ar avea limba română și realitatea din jur la care să se raporteze și prin prisma căreia să predea limba străină.

În ceea ce privește aptitudinile și competențele matematice, acestea vizează dezvoltarea următoarelor capacități: capacitatea de a urmări și evalua argumentele oferite de ceilalți și de a descoperi ideile de bază în aceste argumente; capacitatea de a gândi și raționa matematic, de a înțelege și utiliza diferite reprezentări ale obiectelor, fenomenelor și situațiilor matematice; capacitatea de a distinge între concepte matematice (de exemplu: distincția între afirmație și supoziție); capacitatea de a utiliza elemente și instrumente ajutătoare (inclusiv tehnologii informaționale). Aceste competențe dezvoltă capacitatea de a urmări și evalua argumentele oferite de ceilalți și de a descoperi ideile de bază în aceste argumente. Cum realizăm aceasta? În primul rând prin prisma dialogurilor, a dezbaterilor și a conversațiilor în contexte date pe care le facem cu elevii. În această situație, ei trebuie să urmărească atent ce spune colegul, astfel încât să știe ce răspuns să dea sau cum să-i combată acestuia răspunsul.

Cu privire la aptitudinile și competențele științifice și tehnologice, acestea vizează dezvoltarea următoarelor capacități: capacitatea de a utiliza și manipula instrumente tehnologice, capacitatea de a recunoaște trăsăturile esențiale ale fenomenelor studiate, capacitatea de a comunica concluziile și raționamentele care au stat la baza acestora. Copiii lucrează în echipe, de cele mai multe ori de două persoane, pentru a realiza proiecte pe teme legate de cultura și civilizația britanică și americană. Proiectele sunt sub forma unor prezentări PowerPoint. Care este scopul acestor proiecte? În primul rând, elevii se obișnuiesc să folosească diferite programe pentru a face prezentări, ceea ce le va folosi și mai târziu, atât în facultate, cât și la serviciu. În al doilea rând, învață să vorbească liber pe baza unor imagini. În al treilea rând, ei află mai multe despre  cultura și civilizația britanică și americană. Mai mult, ei învață să lucreze în echipă, ceea ce îi va avantaja mai târziu la locul de muncă, întrucât din ce în ce mai mult se pune accentul pe acest gen de competență. Sunt angajatori care îi apreciază mai mult pe cei care au această abilitate chiar dacă nu au prea multă experiență decât pe cei cu experiență multă, dar incapabili de a lucra în echipă și de a comunica eficient cu colegii. În aceste condiții, genul acesta de activitate nu poate fi decât binevenită, pentru că nu are decât avantaje; în plus, are și un feedback pozitiv din partea elevilor, întrucât se implică cu plăcere.

Proiectele pe care le fac cu copiii ajută și la dezvoltarea aptitudinilor și competențelor antreprenoriale, determinându-i pe elevi să elaboreze și să implementeze un proiect, să lucreze cooperant și flexibil în cadrul unei echipe, să răspundă pozitiv la schimbări și să-și identifice punctele slabe și punctele forte.

În concluzie, limba engleză este un obiect didactic privilegiat datorită varietății de activități care pot fi folosite astfel încât elevul să fie interesat și să învețe cu drag. Datorită acestor activități eu reușesc să fac ora de engleză destul de iubită de elevi și să transform locul de muncă într-un loc unde merg din plăcere, amintindu-mi, totodată, ceea ce a spus Confucius: „Natura ne aseamănă, educația ne deosebește.”