Să fii creativ înseamnă să fii adaptabil

Ce este creativitatea? Definiția de dicționar ne spune că este o caracteristică mentală a celor care gândesc  *outside the box*, având ca rezultat abordări diferite și inovative cu privire la diferite lucruri.

Creativitatea joacă un rol important în educația de astăzi. Dacă pe vremuri se punea accent pe rigoare, ordine, idei fixe, șabloane, reguli, astăzi, inovația este cuvântul cheie. Creativitatea diferă de la o persoană la alta, însă se rezumă în general la a face lucrurile într-o manieră diferită, originală fată de cea standard.

Profesorii pot avea o contribuție importantă în procesul de dezvoltare a creativității la copii. Sunt indicate discuțiile din cadrul orelor unde să se pună accent pe gândirea critică și să se incurajeze exprimarea propriilor păreri. Cooperarea, feedback-ul și acordarea unui grad mai ridicat de independență contrubuie pozitiv în menținerea unui mediu propice dezvoltării creativității.

*A fi creativ* implică de asemenea *a fi adaptabil*. Majoritatea cerințelor impuse de societate au legătură cu creativitatea și inovația. Părinții vor copii creativi, profesorii vor elevi creativi iar angajatorii își doresc angajați creativi.

Orice profesor are mână liberă în ceea ce privește modul în care se desfășoară orele. Câteva sugestii pentru a încuraja creativitatea la clasă ar fi următoarele: temele ar trebui date sub formă de proiecte, copiii având posibilitatea să aleagă modalitatea de prezentare.

Pe parcursul unei zile se poate dedica o bucată din program orei de creativitate. Specialiștii recomandă o sală de clasă decorată cât mai discret, încurajând astefel elevii să gândească și să fie inovativi.Ce-ar fi dacă în timpul orelor am renunța la materialele convenționale pentru a introduce resurse și materiale deosebite (obiecte din natură, ziare, reviste, poze, jurnale, etc.)?

Creativitatea este strâns legată de predarea limbilor străine. În cadrul orelor de limbi străine, transformăm gândurile în cuvinte, producem propoziții pe care nu le-am mai auzit.

Mima, desenul, parafrazarea, TPR (Total Physical Response) sunt doar câteva exemple de modalități prin care putem promova cfeativitatea. Majoritatea elevilor se simt mai motivati și mai inspirați atunci când trebuie să creeze ceva. Creativitatea poate îmbunătăți stima de sine, elevii, prin rezolvarea de probleme, pot vedea rezultatul final al propriei gândiri.

Cu toții afirmăm că Da, suntem creativi…dar când a fost ultima dată când nu am folosit manualul? Când a fost ultima oară când v-ați așezat altundeva decât la catedră? Când a fost ultima dată când ați rugat un copil să mimeze răspunsul, fără a-l rosti?

În concluzie, noi hotărâm cat de creativi suntem. Odată ce am descoperit beneficiile creativității, o vom folosi tot mai des în timpul orelor și vom invăța sa apreciem diferit răspunsurile elevilor noștri.