Cum să creezi situații de comunicare reale în orele de limbi străine

De multe ori, manualele ne oferă situații nerealiste prin care elevii sunt invitați să facă niște conversații pe care ne le-ar avea niciodată în viața reală. Putem crea modalități amuzante de folosire a vocabularului pe care îl avem în vedere pentru a-l exersa în situații reale de viață. În viața de zi cu zi nu vom întreba niciodată pe cineva ce haine poartă, deoarece putem vedea și singuri lucrul acesta, dar îi putem provoca pe elevi să descrie outfit-ul unui coleg, ca si cum ar fi un designer la o prezentare de modă, de exemplu.

Pe lângă crearea situației în sine, important este și materialul de care se folosește profesorul pentru a face totul cât mai credibil, dar și pentru a introduce elementul ludic, atât de apreciat de copii. Elevii vor participa mai activ și vor fi mai motivați, dacă, în loc să îi transformăm în mici papagali vorbitori de limbi străine, le vom da posibilitatea să se exprime liber în situații conversaționale reale. În acest fel, elevii participă la propria învățare, devenind conștienți de motivul pentru care învață o anumită structură gramaticală / vocabular, precum și aplicabilitatea acesteia în limbajul uzual.

Pentru a exemplifica cele de mai sus, voi prezenta un plan de lecție ce are ca scop consolidarea vocabularului legat de obiecte școlare, dar în același timp exersarea formulării de întrebări și răspunsuri, folosind verbele a fi și a avea. M-am folosit de acest prilej pentru a-i învăța cum să se descurce la cumpărături, cum să afle prețurile, transformând o activitate ce putea fi plictisitoare într-un joc de rol util, dar și foarte amuzant, având ca materiale niște bani de hârtie și o casă de marcat de jucărie. Rezultatul – fantastic!

LESSON PLAN

GRADE: 2nd grade;

LEVEL: 2nd  year of study;

THEME: Classroom Shop

TEACHER: Valentina Cristea

AIMS:

– to ask for and give things to people;

 – to ask and say prices (number revision) 

OPERATIONAL OBJECTIVES:

At the end of the activity all students will:

  • be able to ask and answer questions using TO BE and HAVE GOT
  • revise numbers, colors, school objects 

FUNCTIONS:

– asking for and giving things to people;
– asking and saying prices;
– taking turns;

TYPE OF LESSON: Communicative (consolidation);

TYPES OF INTERACTION: teacher – student

                                            student – student

                                            student – teacher

 SKILLS: speaking

               listening

PREVIOUS KNOWLEDGE:

– vocabulary related to numbers, colours, school objects, be, have got

ANTICIPATED DIFFICULTIES:

– the students’ ability to express themselves correctly in English;

– class management;

TEACHING AIDS:  pieces of paper to display prices
Paper / plastic money, toy cash register
classroom objects

TIME: 45 minutes.

LEAD IN – ORGANIZING THE CLASS:                                              Time: 3’

– the teacher enters the classroom and greets the students;

– the teacher asks the students  who is absent;

– the teacher prepares the materials for the class;

PRESENTATION: the students are told what the new lesson is about and what they are expected to do in class.

PRODUCTION:

ACTIVITY 1:  WARM UP – Magic Box                                                           Time: 10’

AIM: to revise vocabulary related to school objects, have got;

OPERATIONAL OBJECTIVE: Ss will revise the vocabulary and answer T’s questions.

PROCEDURE: The T asks the pupils questions about their school objects: (Have you got a ruler? Show it to me! Who has got a black pen? Pick it up! Give it to me!)

The T. puts all the materials in a box and Ss guess what they selected, without seeing.

INTERACTION: student – teacher; teacher – student;

ACTIVITY 2: Classroom shop                                                                                  Time: 20’

AIM: to associate numbers on a dice with vocabulary; to cooperate and take turns in a game

OBJECTIVE: Ss will revise the colours, numbers, have got, school objects in a funny game which involves both kinesthetic and visual learners;

PROCEDURE: the T explains them the game they are going to play in order to consolidate the verbs HAVE GOT and BE, and this is called THE CLASSROOM SHOP. In pairs they write shopping lists, sell and buy school objects.

INTERACTION: student – student; student – teacher; teacher – student;

ACTIVITY 3: Show me!                                                                                        Time: 10’

AIM: to revise vocabulary and to take turns;

OBJECTIVE: Ss will make sentences about the school objects they have bought;

PROCEDURE: At the end the Ss show and tell what they have got: I have got a red pencil. INTERACTION: student – student; student – teacher; teacher – student;

 

FEED BACK:                                                                                                                    Time: 2’

  1. praises the good students for their activity and gives them rewards.