Descoperirea adevărului prin lecții-problemă
Un vechi proverb spune: “Dă-i omului un pește și îl hrănești pentru o zi; învață un om să pescuiască și îl hrănești pentru o viață.” Ca profesori, dorim ca elevii noștri să aibă încredere în sine. Vrem ca ei să caute cunoștințe și să descopere adevărul pe cont propriu. Am constatat că cele mai bune lecții conțin discuții deschise și critici atente. Acestea sunt cele două căi care conduc elevii pe o cale de descoperire.
Lecțiile bazate pe probleme reprezintă o modalitate excelentă de a încuraja elevii să construiască argumente valide și să critice raționamentele altora. De exemplu, pot îndruma o lecție bazată pe probleme din viața de zi cu zi. Odată ce interesul lor este captat, ei au imediat întrebări și încep să încerce să rezolve această problemă. Desigur, am un scop în minte. În această lecție vreau ca elevii mei să găsească rezolvarea problemei. Cu toate acestea, obiectivul meu general este mai mare decât această lecție specială. Încerc să-i ajut pe elevii mei să devină mai competenți în a construi argumente valide. Elevii mei au nevoie de îndrumare pentru a învăța această abilitate, așa că devin un îndrumător al descoperirii lor.
Un argument bun se bazează pe definiții și concepte cunoscute. Elevii își aplică cunoștințele anterioare, dar pot folosi aceste cunoștințe pentru a construi o nouă regulă pentru a găsi alte forme de cunoaștere. Aici apare adevărata magie. Atunci când construiți un nou concept în acest mod, va trebui cel mai probabil să oferiți câteva întrebări îndrumătoare și să reamintiți studenților că toate presupunerile trebuie să fie dovedite. Vreau ca elevii mei să vadă un model în ceea ce fac, dar, din nou, pot avea nevoie de asistență. Ei văd adesea un model, dar apoi au probleme să se exprime. Ajutându-i să lucreze prin raționamentul lor pot găsi calea optima de exprimare . Îi ghidez utilizând o foaie de lucru sau punând întrebări. Deoarece studenții procesează informații într-un ritm diferit, cer tuturor să se gândească la o întrebare câteva minute înainte de a răspunde. Apoi îi rog să discute despre gândurile lor cu un coleg de-al lor. Acest lucru le oferă un mediu sigur pentru a-și explora ipotezele și pentru a testa valabilitatea înainte de a supune presiunea de a răspunde întregii clase. Când majoritatea studenților au construit un argument, solicit voluntarilor să-și împărtășească ideile. Aici este esențial să oferim îndrumare.
Gândiți-vă la “vechile dar bunele” cum ar fi: “De ce este asta?” sau “De unde știi asta?” Lăsați elevii să critice raționamentul celorlalți. Dacă nu înțeleg ei înșiși un anumit punct, oferiți un contra-exemplu, dar întotdeauna trebuie să le permiteți elevilor să explice.
În învățarea bazată pe probleme, eu acționez ca îndrumător printr-o lecțieși le dau elevilor instrumentele necesare pentru a-și construi propriile cunoștințe. Profesorii buni facilitează și ghidează, dar îi lasă pe elevi să descopere adevărul.