Cei mai deștepți copii din lume și modelele de învățământ care i-au format. Recenzie

Cei mai deștepți copii din lume și modelele de învățământ care i-au format, cartea Amandei Riplay, apărută în 2016 la editura Publica, este o lucrare pe care orice părinte căruia îi pasă de educația copilului său și orice profesor cu respect pentru meseria pe care o practică și-ar dori să o citească. De fapt, este o carte concepută pentru toate categoriile de public – nu numai pentru cei care au cunoștințe în domeniul educației. De ce elevii dintr-un sistem de învățământ sunt mai mult sau mai puțin motivați să învețe, de ce întâlnim atâta apatie și lipsă de interes la profesorii din unele țări, de ce în unele țări se consideră că practică una dintre cele mai nobile profesii? Sunt câteva dintre întrebările la care cartea Cei mai deștepți copii din lume răspunde fără echivoc.

Este ușor de citit, fiind scrisă sub forma unui roman. Amanda Riplay analizează și compară, cu o mare abilitate, aspectele fundamentale ale sistemelor educaționale de succes. Aceste subiecte ar putea fi foarte aride sau neatractive pentru publicul larg, dar cartea ei reușește să le integreze într-un mod distractiv și apropiat.

În “Cei mai deștepți copii din lume“, trei sisteme de învățământ de înaltă performanță (Finlanda, Coreea de Sud și Polonia) sunt analizate din perspectiva a trei elevi care au fost în schimburi de experiență în aceste țări; ea amestecă povestirile și experiențele personale ale celor trei cu aspectele tehnice care fac aceste sisteme de învățământ de succes și le contrastează cu Statele Unite.

Amanda Riplay încearcă să găsească conexiunile nevăzute la o primă vedere, analizând evoluția și sincopele sistemelor de învățământ din cele trei țări, corelând-o cu situația economică a acestora, precum și cu abordarea personalizată a educației de către regimurile politice.

Cititorul are ocazia să cunoască elevii suprasolicitați din Coreea de Sud, abordarea responsabilă a școlii din partea actorilor educației în Finlanda și rigurozitatea academică din Polonia. Aceste descrieri ne lămuresc cu privire la modul în care sistemele de învățământ considerate performante își gândesc și organizează educația din școală și îi conduc pe elevii lor spre moduri de gândire independentă, critică și orientate spre soluții. Analiza sistemelor educaționale de succes se face prin comparație cu experiențele elevilor din SUA. În felul acesta,  autoarea desprinde concluzii utile și generatoare ale dorinței de schimbare.

Amanda Ripley este jurnalistă, iar articolele sale despre comportamentul uman și despre politicile publice au apărut în ziare importante din SUA. S-a remarcat și în cadrul unor conferințe de leadership, politici publice și educație.