Cum dezvoltăm creativitatea
Deși creativitatea este asociată deseori cu o însușire pe care o au doar un număr restrâns de inventatori geniali, totuși fiecare dintre noi are această capacitate și suntem datori să o dezvoltăm în permanență. Copiii o folosesc des în mediul școlar, însă adulții o pierd atât din cauza responsabilităților zilnice, cât și a fricii de a nu fi judecați de ceilalți.
Oricine se naște cu acest potențial imens și poate fie să îl transforme în ceva util, fie să îl irosească atunci când îl neglijează.
Uneori, chiar noi, ca adulți, anihilăm inițiativa copiilor, crezând că noi știm mai bine cum se face un lucru. Ori le spunem că desenul sau textul nu arată prea bine sau că nu e bine ce fac, nu e corect, trebuie sa facă asta sau asta, etc. Sau că trebuie să gândească după niște reguli, sau îi pedepsim pentru greșeli, sau nu îi încurajăm să aibă propria viziune.
În plus, fiecare copil este diferit și tocmai din diferențele dintre ei apar cele mai creative activități.
Nu este vorba neapărat de creativitatea artistică, ci de o gândire creativă care să îi ajute ulterior în rezolvarea unor probleme într-un mod inedit sau în a descoperi o nouă utilitate unui obiect.
Dacă am pierdut creativitatea cu trecerea anilor, este recomandat să ținem cont de sfaturile marilor genii ale lumii, care ne învață, prin citatele lor, cum să o descătușăm:
- Să îți construiești în minte o imagine a reușitei tale: „ Păstrează această imagine cu tenacitate, nu îi permite să dispară. Mintea ta va căuta modalități de a dezvolta această imagine … și nu-ți imagina nici un fel de obstacole.”- Norman Vincent Peale
- Să știi unde vrei să ajungi
- Să ai curiozitate și motivație: „Persoanele creative de succes trebuie să dispună din abundență de două lucruri: curiozitate și motivație.”- Mihaly Csikszentmihalyi
- Să fii motivat de dorința de a realiza ceva: „Un om creativ este motivat de dorința de a realiza ceva, și nu de dorința de a-i învinge pe ceilalți “- Ayn Rand
- Să înțelegi ce este inovația
- Să faci lucruri simple: „Creativitatea nu înseamnă doar să fii diferit. Să faci ceea ce e nemaipomenit de simplu, în asta constă creativitatea”.- Charles Mingus
- Abundența. Să înțelegi că „Nu poți rămâne fără creativitate. Cu cât o folosești mai mult, cu atât ai mai multă.”- Maya Angelou
- Să renunți la idei preconcepute
- Să ieși din tipare: „Creativitate presupune depășirea tiparelor prestabilite, ca să poți vedea lucrurile dintr-o perspectivă diferită”.- Edward De Bono
- Să treci la treabă
- Să gândești mai puțin și să faci mai mult: „Nu gândi! Gândirea este inamicul creativității. Nu poți încerca să faci ceva. Trebuie să FACI ceva”. – Ray Bradbury
- Să fii original, să faci conexiuni între lucruri, să îți păstrezi spiritul vesel și creativ al copilăriei.
La copii este mai simplu, pentru că ei manifestă curiozitate, deschidere către nou, perspective diferite, lipsa barierelor mentale, adaptabilitate, independență, nonconformism, capacitatea de a risca. La clasă nu doar că îi laud întotdeauna pentru proiectele lor, dar insist să fie cât mai originali, să nu folosească același șablon ca al colegului de lângă el și să aibă propriile idei.
Orice lecție este o ocazie ca ei să își dezvolte creativitatea. Indiferent că este vorba de a crea un site, în care ei construiesc conținutul, designul, imaginile folosite etc, indiferent că este vorba de un pliant care urmează să îl completeze pe coloane cu idei, sau un tabel în Word sau o prezentare în Power Point, toate sunt ocazii pentru ca ei să folosească gândirea creativă.
Limbajul meu este unul constructiv. Nu îi subestimez niciodată, pentru a nu le distruge motivația. Prefer să le spun: „Este bine ce ai lucrat, dar dacă ai face și…”, „Îmi place inițiativa ta, mai dezvoltă puțin. Ce vei face după?… “, „Frumos! Aș vrea să mai vii cu încă una-două idei”.
În loc să spun „Asta e tot ce poți?”, spun „Știu că poți să faci și mai bine acest lucru, pentru că ai un potențial mare”.
Dacă nu sunt de acord cu ce spun ei, nu le zic „Nu e bine!” ci „Explică, detaliază… “. În loc să mă focusez pe cei care nu au idei suficiente și să îi compar cu alții, prefer să îi laud pe cei care constuiesc ceva, iar prin exemplul lor, să îi inspire și pe ceilalți.
Cheia este să folosesc cuvinte care îi inspiră pe elevi să aibă o atitudine optimistă și creativă: „Cred în tine”, „Sunt mandră de tine”, „Bravo”, „Felicitări”, „Poți!”
Cursul de NLP mi-a oferit o expresie pe care o folosesc cel mai des și nu doar cu elevii, ci și cu mine sau cu cei din jur: „Foarte bine!” Astfel, educă subconștientul că totul este bine, are puterea de a transforma atitudinea față de propria persoană și de a întări stima de sine și încrederea în forțele proprii!