Cum să dezvolți creativitatea copiilor prin joc – Exemple de bune practictici
Copiii sunt prin natura lor programați să fie curioși. Această caracteristică este cea care mă fascinează de fiecare dată când stau de vorbă cu copiii.
Pentru că fascinația poate duce la aflarea unor lucruri extraordinare, îmi place să-i provoc prin întrebări pentru a afla răspunsuri din cele mai uimitoare, care dau sens lumii extraordinare a copilăriei.
De asemenea, încurajarea copiilor de a pune întrebări la rândul lor este importantă pentru dezvoltarea capacității de a sonda, de a explora și de a ști cum să formuleze întrebări perceptive, provocatoare și deschise, fapt extraordinar de valoros.
Curiozitatea este semnul unui spirit activ, deschis, orientat spre rezolvarea problemelor și, ca atare, nu numai că este esențială pentru o învățare și cercetare de succes, dar constituie și cheia creativității, inovării și progresului.
Jocuri pentru stimularea imaginației:
Iată câteva exemple de jocuri pe care un cadru didactic le poate aborda la clasă, dar și părinții cu diverse ocazii:
- Ce știm despre…?
În funcție de vârsta copilului se mărește gradul de dificultate prin expunerea la diverse obiecte. Pentru copiii mici, preșcolari, se introduc într-un săculeț sau într-o cutie acoperită/pălărie de magician 2-3 obiecte cunoscute și unul necunoscut, pentru a fi mai provocator.
Copilul va recunoaște pe rând obiectele, folosind toate simțurile: tactil, olfactiv, auz și ultimele, prin văz și gust (dacă este cazul).
Pentru ghicirea obiectelor, copilul este încurajat să pună întrebări. După ce le-a ghicit, va spune tot ce știe despre fiecare obiect. Ex: am găsit un măr, de culoare roșie, este rotund, tare și parfumat, dulce și zemos. Aici intervin întrebările: “crezi că am putea găsi un măr în deșert, dar la Polul Nord?”, “știi ceva despre care vrei să-mi povestești?”, “ce forme crezi că ar mai putea avea merele?” etc.
- Ce ar fi dacă…?
Este un joc care îmi place foarte mult pentru că este o adevărată provocare pentru stimularea imaginației și a creativității copiilor:
Așezați pe pernuțe, copiii adresează întrebări unii altora:
- Ce-ar fi dacă oamenii ar avea aripi?
- Ce-ar fi dacă am trăi sub apă?
- Ce-ar fi dacă te-ai întâlni cu zâna cea bună?
- Ce-ar fi dacă ai ajunge pentru o zi în Lumea Basmelor?
- Ce-ar fi dacă nu ar exista soare?
- Ce-ar fi dacă ploaia ar fi verde?
- Ce-ar fi dacă oamenii ar avea patru picioare?
- Ce-ar fi dacă animalele ar putea vorbi?
- Ce-ar fi dacă mașinile ar avea aripi?
- Ce-ar fi dacă plantele ar vorbi?”
Copiilor le place foarte mult acest joc, iar dacă sunt încurajați, învață să pună cu adevărat întrebări imaginative.
- Surprize în lanț
În clasă sau acasă se va amenaja un perete de material ceramic, de tip faianță sau o tablă albă pe care copiii vor desena cu carioca tot ceea ce doresc. Important și definitoriu pentru această activitate este să continue desenul început de un coleg. Experimentul are rol motivațional, iar copiii vor învăța despre multitudinea de posibilități pe care le deschide imaginația. Suprafața acoperită de desenele copiiilor va fi analizată la sfârșitul fiecărei săptămâni. Copiii vor propune un titlu. Alegerea titlului se va desemna prin vot liber exprimat.
În următoarea săptămână se va începe o nouă temă. Tema poate avea legătură sau nu cu tema de proiect sau a săptămânii independente.
- Cartea fantastică
Cartea creativității va fi completată filă cu filă. Fiecare pagină reprezintă idei creative, punctul de plecare fiind o serie de jocuri: “Ce poți face cu…?”, “Ce nu poate fi…?”, “Cu ce seamănă?”, “Surpriza petelor”. Toate răspunsurile vor fi notate pe coli uriașe de hârtie, care, la finalul proiectului, vor forma Cartea Creativității.
- Inelul magic/bagheta magică
Copiii își pot imagina că au o baghetă magică care poate să aducă lângă ei orice personaj din povești doresc. Ei îi vor putea pune 4 întrebări. Care sunt acestea?
- Baloane buclucașe
În mai multe baloane sunt introduse bilete sau desene ce conțin întrebări despre un anumit subiect ales de copil. Pentru a citi întrebarea, balonul este spart de către un alt copil care răspunde. În cazul răspunsului corect, înaintează până când ajunge la Zana Cunoașterii care îi răspunde la orice întrebare, urmând să se organizeze o activitate cu tema propusă de copii.
- Mai spune un cuvânt
Copiii sunt așezați în cerc. La un semnal, o jucărie este dată din mână în mână. La un alt semnal, se oprește la un copil care spune o propoziție simplă în legătură cu câteva imagini prezentate. Jucăria este dată următorului care trebuie să mai adauge un cuvânt, formând în final propoziții dezvoltate.
Ex: Eu am o mașină/Eu am o mașină verde/Eu am o mașină verde cu roți/ etc
Jocul se poate complica, solicitând găsirea unor perechi de cuvinte care să rimeze:
Opt – copt; șase – case; nor – cor; fundiță – fetiță etc.