Diferențele ne fac să evoluăm și ne ajută să ieșim din zona noastră de confort
„Dacă îi spui unui elefant să se suie într-un copac, va crede despre sine că nu este la fel de bun ca ceilalți”. Vă aduceți aminte această fotografie? Este imaginea elocventă a ceea ce înseamnă nevoia de o abordare diferențiată a educației.
Fiecare om, fiecare elev, este diferit, are interese, nevoi și abilități diferite și este astfel impropriu să uniformizăm procesul de învățare și să ne așteptăm ca fiecare să învețe la fel și să obțină aceleași rezultate.
Educația diferențiată presupune adaptarea actului de predare, astfel încât cunoștințele transmise să se potrivească nevoilor fiecăruia, fie că este vorba de conținuturi, de proces sau de mediul de învățare.
De aceea, este important să ne cunoaștem elevii cât mai bine și, da, este un proces care durează, dar fără de care nu putem să abordăm educația într-un mod diferențiat. Cum putem știi ce nevoi și interese are fiecare elev dacă nu încercăm să le le aflăm? Cum putem aborda o lecție din perspective diferite, dacă nu știm ce perspective trebuie să luăm în calcul?
Atunci când pregătim o lecție, trebuie să ne gândim că, oricât ar fi ea de interesantă, nu va prezenta același interes pentru toți elevii dintr-o clasă și noțiunile predate nu vor fi asimilate la fel. Acest lucru se întâmplă în mod natural, în funcție de interesele și stilurile lor de învățare și este bine să avem în vedere fiecare copil și să încercăm să abordăm predarea lecției astfel încât să cuprindem toate aceste diferențe.
Unii elevi învață mai bine atunci când li se prezintă materiale vizuale și au nevoie de momente de liniște și concentrare, alții când li se prezintă materiale audio și au nevoie să vorbească și să discute cu ceilalți pentru a internaliza infromațiile. Alți elevi învață prin joc și mișcare și au nevoie să realizeze sarcini practice. Putem folosi în timpul lecției, pentru aceleași noțiuni, atât materiale scrise, cât și auditive sau vizuale, jocuri interactive sau jocuri de rol.
Unii elevi lucrează bine individual, alții lucrează bine în grup și este bine să le dăm posibilitatea să lucreze astfel pentru a-i motiva dar, câteodată, să schimbăm abordarea și să le dăm posibilitatea de a-și extinde zona lor de confort. De asemenea, timpul de lucru este diferit în funcție de stilul fiecăruia și este important să stabilim termenul limită, astfel încât sa nu fie frustrant pentru cei care lucrează mai încet sau demotivant pentru cei care lucrează mai rapid.
Mediul de învățare este foarte important și trebuie să fie adaptat în funcție de stilul fiecăruia. Elevii care învață prin mișcare, vor avea nevoie de mai mult spațiu pentru a se desfășura, dar și pentru a nu-i incomoda pe cei care au un alt stil de învățare.
Ceea ce este la fel de important ca și predarea diferențiată este să reușim să transmitem elevilor noștri faptul că suntem diferiți și că acest fapt este firesc, dar și benefic.
Diferențele sunt cele care ne fac să evoluăm, să ieșim din zona noastră de confort, să experimentăm și astfel să învățăm mai multe lucruri, atât despre noi, cât și despre ceilalți și lumea în care trăim.