Familia – partener de valoare în strategia educațională a Școlii Genesis
Experiența mea la Școla Genesis a fost marcată de câteva aspecte pe care nu le-am regăsit la alte școli unde eu mi-am desfășurat activitatea. Printre acestea se numără: training-uri pentru profesori cu cei mai buni specialiști din domeniu, cursuri de parenting, activități interactive cu implicarea mai multor parteneri educaționali (Junior Achievement, Patrula de Reciclare, Fast Track Kids, Cambridge School). Acestea sunt doar o parte dintre numeroasele proiecte educaționale care completează cartea noastră de vizită și care ne diferențiază între școlile private din București.
Aș dori să mă refer în acest articol, în special la oportunitatea care li se oferă părinților de a participa timp de o săptămână, în fiecare an, la activitățile școlare și extrașcolare din programul Școlii Genesis, în Săptămâna porților deschise.
Devenită o tradiție pentru școala noastră, Săptămâna porților deschise oferă prilejul părinților, pe care îi apreciem drept un partener valoros în strategia noastră de obținere a performanțelor școlare, de a fi alături de copiii proprii și de a aprecia calitatea procesului educativ. Această acțiune vine să întărească ideea de transparență a actului instructiv-educativ și accentuează importanța implicării familiei în reușita demersului școlar al elevilor. Prezența părinților în clase în timpul desfășurării activităților este poate cea mai fericită ocazie de a se realiza un circuit între elev, profesor și părinte, care, dacă funcționează bine dezvoltă un echilibru emoțional pentru copii, creează stabilitate, oferă susținere copilului și astfel rezultatele vor fi dintre cele mai bune.
În această perioadă părinții nu doar asistă la orele de curs și la cluburile ce completează oferta educațională, ci au și posibilitatea de a participa la workshopuri, evenimente surpriză sau chiar să pregătească ei o activitate specifică propriului domeniu profesional. Această idee a fost îmbrățișată de mulți părinți de-a lungul anilor, exprimându-și aprobarea și interesul prin pregătirea unor activități despre „Ce să facem cu banii?”, „Cum să ne descurcăm mai bine în domeniu IT?”, „Să descoperim tainele artelor plastice”, „Înțelegerea unui buletin meteo”. Sunt doar câteva dintre dintre activitățile gândite și susținute de părinți cu sprijinul profesorilor.
Tot în această perioadă preșcolarii din grupa mare care sunt înscriși la Grădinița Genesis au ocazia să-și cunoască învățătoarea, fie prin interacțiune directă, în cadrul unei întălniri special organizată, între preșcolari și învățătoare sau printr-o activitate în care cei mici sunt integrați alături de școlarii mai mari, de clasa a IV-a, într-o activitate comună, coordonată de învățătoarea care urmează să preia o nouă generație. De asemenea este un bun prilej pentru părinții, dar și pentru elevilor din clasa a IV-a să-i cunoască pe profesorii din ciclul gimnazial, prin participarea la activități desfășurate în acest scop. O altă experiență deosebită este activitatea având tema „Ștafeta generațiilor” în care elevii de clasa a IV-a sunt gazdele elevilor de clasa a VIII-a într-o activitate interactivă pentru descoperirea unor trucuri care îi pot ajuta să devină elevi de succes ai școlii și să aibă un parcurs ascendent pe durata ciclului gimnazial.
Venind în întâmpinarea dorințelor părinților de a oferi o educație aleasă copiilor lor și pentru că dorim să le oferim răspunsurile unor specialiști la întrebările lor, Școala Genesis organizează în Săptămâna porților deschise ateliere de parenting, susținute de persoane cu o foarte bună pregătire de specialitate, precum: dl. Florian Colceag (doctor în economie, psihopedagog, profesor de matematică, președintele IRSCA Gifted Education), dna. Sorina Petrică ( psiholog clinician, psihoterapeut cognitiv-comportamental), dl. Pavel Chirilă ( doctor de medicină naturală, președintele Centrului Medical Naturalia ). Participând la ateliere cu teme precum: „Investiții pe termen lung – relații de calitate părinte-copil”, „Despre limite și nevoia de autonomie a copilului”, „Despre nevoile copiilor la pubertate și particularitățile disciplinării la această vărstă”, părinții au posibilitatea să-și adapteze stilul de parenting la nevoile specifice copiilor, de a descoperi cele mai eficiente căi de comunicarecu aceștia și de a folosi provocările specifice vârstei ca oportunități de creștere și dezvoltare.
Întrucât ne preocupă în permanență îmbunătățirea activităților, gradul de satisfacție al părinților și apreciem ideile partenerilor noștri, părinților li se oferă posibilitatea exprimării unui feed-back în urma participării la activitățile din Săptămâna porților deschise completând un chestionar în care pot să-și exprime impresiile despre activitățile observate dar și beneficiile de pe urma participării la activități sau propuneri, sugestii pentru o mai bună organizare a acestora. Foarte interesante sunt observațiile consemnate de părinți în rubrica „Beneficii personale de pe urma participării la activitățile din cadrul Săptămânii porților deschise”. Pentru unii aceasta este o ocazie de a vedea standardul actului educațional la nivelul clasei și al școlii, pentru alții de a-și vedea copilul în situații concrete de învățare și în interacțiune cu colegii și profesorii, dar și de a face o paralelă între cum se desfășurau orele pe vremea când erau ei elevi și situația actuală. La rubrica de sugestii, părinții propun activități ecologice desfășurate împreună (profesor-elev-părinte), excursii părinți-copii-profesori, participări la proiecte internaționale și alte lucruri interesante. Toate aceste sugestii sunt centralizate, analizate, discutate și cele mai bune idei sunt incluse în oferta educațională viitoare.
Toate aspectele prezentate în acest articol reprezintă o parte dintre beneficiile reale ale elevilor și părinților care au optat pentru Școala Genesis. În următorul articol veți putea descoperi și alte aspecte care definesc viziunea școlii și preocupările noastre pentru o educație de excelență.