Fără profesori buni, nu poți avea o țară prosperă
“La 15 ani după ce România va egala performanțele sistemului de educație din Slovacia la testele PISA, salariile angajaților români vor crește în fiecare an cu 15%”, susține profesorul Eric Hanushek, membru al Institutului Hoover din cadrul Universității Stanford.
Slovacia este cu trei locuri înaintea României la testele PISA, iar declarația făcută de Hanushek la forumul Romanian Business Leaders vorbește despre relația de cauzalitate între calitatea educației dintr-o țară și perspectivele sale economice, relație pe care profesorul american a analizat-o în studiile sale. Pe scurt, acesta este de părere că economiile care investesc în capitalul uman, adică în dezvoltarea abilităților populației, reușesc să genereze inovație și să o asimileze într-un ritm mult mai rapid decât cele care nu o fac, ceea ce generează mai departe un nivel ridicat al creșterii economice.
“Calitatea nu poate fi reglementată și încurajată, în mod obiectiv, altfel decât pe baza performanțelor elevilor și a evaluărilor profesorilor”, spune Hanushek. Potrivit lui, calitatea educației dintr-o țară este strâns legată de calitatea profesorilor, care pregătesc viitoarea forță de muncă.
Fără profesori buni, elevii nu pot deprinde acele abilități elementare ce le sunt necesare pentru a deveni buni profesioniști și buni cetățeni. Iar pentru a avea profesori bine pregătiți, care să devină o sursă de inspirație pentru elevii lor, este nevoie de programe de formare susținute și de dezvoltarea unor politici pentru a atrage în învățământ cei mai talentați absolvenți. Exact opusul a ceea ce se întâmplă în România, unde potrivit studiului Eurydice un profesor debutant primește în România un salariu echivalent cu un procent între 44,1% și 47% din PIB per capita, aproape cel mai mic din Europa. În comparație, în Finlanda, salariul pe care îl primește un debutant variază între 85,3% și 97,7% din PIB per capita.
Însă nu doar banii sunt problema, ci și faptul că meseria de profesor și-a pierdut din ce în ce mai mult din prestigiu la nivelul societății din România. Acest lucru este considerat demotivant atât pentru cei care ar putea alege o carieră în învățământ, cât și pentru cei care sunt deja profesori. Pentru ca meseria de profesor să devină din nou atractivă, este nevoie ca modelele de succes din educație să devină cunoscute, așa cum se întâmplă în cadrul Proiectului Merito, care își propune să îi premieze pe profesorii valoroși ai României. Însă scena publică este prea mică pentru toți profesorii înzestrați ai României. Mulți strălucesc doar în spatele ușii de clasă, în fața elevilor lor. Meritele lor nu sunt cunoscute unei țări întregi, ci doar comunității din care fac parte. Și nu au nevoie de aplauze furtunoase. Ci doar de un mulțumesc discret.