Cum să gestionezi rivalitatea între copii
Mediul școlar este extrem de ofertant în ceea ce privește inițierea și dezvoltarea relațiilor sociale, precum și a celor din cadrul grupului. Printre aspectele definitorii care stau la baza dezvoltării acestor relații, se află și cele legate de dezvoltarea unei strategii eficiente pentru funcționalitatea grupului. Astfel, capacitatea de cooperare este extrem de importantă pentru a consolida relațiile din cadrul grupului și, totodată, un element al armoniei ce facilitează dezvoltarea și afirmarea potențialului elevilor în cadrul grupului și al clasei de elevi.
Copiii pot învața de la o vârstă foarte mică ce este și ce presupune cooperarea în relațiile cu cei din jur. Ar fi important ca acest lucru să înceapă de acasă, din familie, ca apoi să continue în preșcolaritate, dar mai ales în școlaritate.
Pentru a începe acest demers, copiii trebuie să înțeleagă de ce este importantă cooperarea și cum îi stimulează pe aceștia să lucreze împreună. Revenind la cele menționate mai sus, voi aborda cooperarea prin intermediul activităților desfășurate la clasă, menționând câteva dintre acestea.
În învățământul primar, cooperarea ocupă un rol extrem de important, deoarece stă la baza formării grupului și a dezvoltării spiritului de echipă.
De foarte multe ori, copiii dezvoltă comportamente de rivalitate cu colegii, în detrimentul celor de cooperare. De aceea, înainte de a-i învăța cooperarea trebuie să discutăm cu aceștia de ce nu este benefic să recurgem la rivalitate și care ar fi avantajele în cazul în care optăm sa cooperăm.
Activitățile care se pot realiza la clasă, menite să încurajeze cooperarea, pot fi diversificate și adaptate în funcție de nivelul clasei și al elevilor.
Pentru a-i familiariza pe elevi cu acest concept, putem introduce o narațiune în care se pot prezenta situații diferite de rivalitate și cooperare, însoțită de discuții și întrebări, cu rolul de a-i determina pe elevi să înțeleagă beneficiile și importanța cooperării atât la școală, cât și acasă.
Lucrul în echipă și activitățile desfășurate în permanență în grupuri mici vor dezvolta și consolida capacitatea de cooperare a elevilor.
Un aspect important și totodată îngrijorător, este faptul că elevii sunt de cele mai multe ori încurajați de adulți să adopte ideea individualismului fără a încerca cooperarea, împărtășirea ideilor celorlați, acceptarea, oferirea feedback-ului, argumentarea ideilor, negocierea și ascultarea.
Dezvoltarea capacității de cooperare în mediul școlar poate avea implicații foarte mari în viața de adult dacă pe perioda copilăriei adulții creează cât mai multe situații de exprimare a cooperării.
Cu cât copiii vor lucra colaborând încă de mici cu ceilalți, cu atât vor fi mai adaptați și vor reuși să facă față tuturor situațiilor de viață. Cooperarea dezvoltă încrederea în sine, toleranța, acceptarea unor situații dificile și găsirea soluțiilor optime pentru o adaptare de succes atât din punct de vedere personal cât și profesional.
Cadrul didactic poate stimula într-o mare măsură capacitatea de cooperare a elevilor în timpul activităților de la clasă, organizând și planificând majoritatea coținuturilor învățării în așa fel încât să vizeze colaborarea, lucrul în echipă, împărtășirea și acceptarea ideilor.
Metodele interactive care presupun dezvoltarea abilităților de cooperare sunt binevenite și pot fi parte din cadrul fiecărei activități de învățare.
Cooperarea și renunțarea la rivalități sunt extrem de importante și se pot aplica în cadrul jocurilor, a diverselor activități desfășurate împreună, atunci când organizăm concursuri sau dezbateri.