Zâna Primăvară devine pofesoară. Scenariu de lecție pentru clasa a II-a
Cred cu tărie că desfășurarea unei lecții este asemeni unui spectacol dinamic, pentru care te pregătești, te documentezi, creezi un anume „decor”(materialul didactic) și întocmești un scenariu (proiectul de lecție). Pentru ca „spectacolul” să fie unul reușit, adică lecția să-și atingă scopul și obiectivele, trebuie să fie presărat cu lucruri plăcute, folositoare (educative) și musai amuzante, dat fiind faptul că protagoniștii au vârste între 8 și 9 ani.
În continuare am ales să prezint un scenariu al unei activități desfășurate de curând cu elevii mei și din dorința de a continua ideea începută luna trecută, aceea de a arăta o parte din munca, preocupările și realizările mele, purtând amprenta personalității și stilului propriu.
Este vorba despre o lecție din cadrul disciplinei matematică și explorarea mediului, având ca formă de realizare activitatea integrată. Pot spune acum că și-a atins scopul și obiectivele, iar „spectacolul” desfășurat a fost apreciat de către un oaspete prezent în clasă ca fiind unul de calitate. Activitatea a fost una dinamică, susținută de varietatea materialului didactic (pentru realizarea cărora m-am bucurat de sprijinul colegilor Cosmin T. și Petre G. cărora le mulțumesc și pe această cale), de diversitatea metodelor folosite pe parcursul orei, dar și de alternarea formelor de organizare. Armonizarea acestor elemente i-a ajutat pe elevi să-și mențină mereu trează atenția, interesul și motivația și astfel să lucreze cu ușurință tot ceea ce eu îmi propusesem pentru atingerea obiectivelor și pentru dezvoltarea competențelor.
Un real succes l-a avut desfășurarea lecției sub forma unei povești în care personajul principal a fost Zâna Primăvara, iar elevii au fost spriridușii care au ajutat-o pe primăvară să înfrunzească copacii, să aducă soarele în clasă, au învățat-o reguli de igienă a îmbrăcămintei și încălțămintei, i-au cântat și au încântat-o cu exerciții și probleme care se rezolvă respectând ordinea efectuării operațiilor. Un alt factor stimulativ a fost trecerea de la o sarcină la alta prin intermediul unor versuri.
Deși s-a dorit o activitate pentru acasă, dezlegarea mesajului poveștii a fost făcută în pauze, datorită curiozității și a interesului stârnite în rândul copiilor.
Deși eforturile sunt foarte mari pentru pregătirea unor asemenea „spectacole”, satisfacțiile sunt pe măsură și direct proporționale cu munca și investițiile depuse.