Jocuri și tehnici care îi ajută pe copii să își conștientizeze sinele

Conștientizarea sinelui reprezintă unul dintre aspectele cele mai importante în ceea ce privește evoluția sinelui și presupune, așa cum reiese din cartea “Inteligența emoțională”, scrisă de Daniel Goleman, observarea propriei persoane și recunoașterea sentimentelor personale, prin crearea unui vocabular al sentimentelor, cunoașterea relației dintre gânduri, sentimente și reacții.

La vârstele mici, indiferent că facem referire la mica școlaritate sau la școlarul mare, alfabetizarea emoțională este elementul relevant pe care trebuie să-l dezvoltăm atât ca părinți cât mai ales ca dascăli. Pentru copii este extrem de important să învețe recunoașterea propriilor emoții, pozitive sau negative, și mai ales să conștientizeze existența lor reflectată în cadrul relațiilor interpersonale.

Pentru că modul în care se manifestă fiecare emoție este diferit, copiii trebuie să exprime cu ușurință și cât mai adecvat propriile trăiri, acest lucru fiind ușor de transmis celorlalți prin jocuri pentru emoții.

Iată câteva jocuri propuse și tehnici de lucru, prin care putem stimula conștientizarea de sine:

Tehnica “Fluturilor” – este o tehnică ce presupune conștientizarea emoțiilor pozitive sau negative,  emoții ce parcurg un traseu al metamorfozei, al transformării emoțiilor negative, care sunt distructive si pe care nu trebuie să le hrănim, în emoții pozitive, frumoase și care fac să răsară și să crească relații interpersonale constructive și benefice.

Tehnica autoportretului- “Cine sunt eu?” Elevii se vor descrie, precizând cât mai multe elemente pe care le cunosc și recunosc la propria lor persoana.

Jocurile sunt foarte importante pentru redarea și exprimarea emoțiilor. Se pot propune foarte multe jocuri cum sunt următoarele:

“Mingea emoționată” – acest joc presupune realizarea unei mingi din hârtie sau se poate folosi chiar o minge obișnuită. Elevii stau în cerc, unul dintre ei va arunca mingea în sus, moment în care cel ce o va prinde va trebui să utilizeze următoare frază: “Mingea e emoționată pentru că….”, după care aruncă din nou mingea, iar cel ce o prinde va asocia emoția reprezentată de fraza celui care a aruncat mingea.

“Ghici, ghici, ce relații sunt aici?”  Pe niște jetoane se află notate diverse situații de manifestare a relațiilor interpersonale, elevii încercând să recunoască relațiile respective, spunând apoi dacă sunt relații pozitive/constructive sau relații negative/ care se pot transforma în relații dificile sau distructive.

Plicul calităților Se confecționează un plic care poate fi personalizat de fiecare elev, plic în care se află bilețele pentru toți colegi din clasă, pe care este scrisă o calitate foarte importantă si relevantă. Copiii vor merge pe rând la fiecare plic și vor alege calitatea care îi reprezintă.

Clepsidra reacțiilor – Se utilizează o clepsidră căreia i se atribuie două reacții, una potrivită și cealaltă nepotrivită. Elevul trebuie să reacționeze atât potrivit cât și nepotrivit. Au loc discuții ulterioare legate de felul în care s-au simțit când au reacționat nepotrivit dar mai ales felul în care s-au simțit atunci când au avut reacții potrivite.  Se concluzionează când ar trebui să reacționăm și în ce mod și mai ales cum ne simțim, atunci când alegem să reacționăm într-un fel anume.

Scopul acestor jocuri și tehnici de conștientizare a sinelui este acela de a gestiona relațiile conflictuale care pot apărea ca urmare a reacțiilor neadecvate și a neexprimării emoțiilor, precum și motivarea personală în sensul folosirii emoțiilor într-o manieră constructivă care să ducă la implicarea cu succes în activitate.