În ce se măsoară reușita unui dascăl

Mă întreb uneori dacă, vreodata, aș putea lucra într-un alt domeniu decât cel care oferă educație celor mici. Nu știu ce îmi rezervă viitorul, știu însă că acum, mediul în care îmi desfășor activitatea este unul care mă reprezintă în totalitate.  Copiii sunt, pentru mine, o sursă imensă de bucurie, școala fiind locul unde mă simt extraordinar.

Un dascăl reușit, zic eu, este acela care, prin puterile proprii, reușește să pătrundă în sufletele copiilor, să le citească gândurile, să fie tot timpul în preajma acestora, venind în întâmpinarea nevoilor lor, făcându-i să simtă că pot avea cea mai mare încredere în ei înșiși, dându-le aripi pentru a zbura.

Încrederea în forțele proprii este o trăsătură care trebuie cultivată încă de la cea mai fragedă vârstă, fapt care cred că este într-o strânsă legătură cu succesul, în general, dar și cu succesul școlar.

Un cadru didactic pasionat de meseria sa este acela care reușește să le stârnescă interesul elevilor săi față de cunoaștere, să-i facă pe aceștia să-și dorească să studieze, fiind dornici să primească în continuu informații noi. Un dascăl mândru de munca lui este  acela care a reușit să-i facă pe elevii săi să învețe singuri, să studieze, cu răbdare, conținuturile ce trebuie parcurse, dorindu-și să primească multe informații în toate domeniile.

Acesta trebuie să pună pe primul loc dezvoltarea personală și intelectuală a elevilor, fiind alături de aceștia în toate momentele, încurajându-i atunci când este nevoie, motivându-i să-și dorescă să se implice în toate activitățile la care participă.

Elevii trebuie să fie lipsiți de inhibiție, să aibă curajul să încerce, rolul cadrului didactic fiind acela de a-i motiva să se exprime liber, acesta susținându-i și nu făcând o tragedie dintr-o sarcină realizată mai puțin bine, ajutându-i, cu un zâmbet firesc să depășească ușor momentele grele. Elevii trebuie să înțeleagă că, în viață nu avem parte doar de reușite, important este cum putem să trecem peste toate momentele. În minte lor trebuie să fie mereu această deviză, chiar și atunci când lucrurile merg mai puțin bine: „Nu-i nimic, mâine voi încerca din nou- totul poate fi mai bine!”.

Fiind persoana care trebuie să știe să patrundă în adâncul sufletelor copiilor, citindu-le gândurile și fiind continuu atent la nevoile acestora, dascălul controlează și corectează, într-o manieră care dovedește mult tact și diplomație, abaterile de comportament, învățându-i să fie politicoși și să se respecte și ajute unii pe ceilalți.

Elevii, la școală, trebuie să se simtă ca într-o familie fericită unde predomină pacea și bunăstarea; ei vin aici nu să primească critici, ci să se dezvolte, să primescă informațiile de care au nevoie pentru a face față cerințelor societății în care trăim.

Ei trebuie să colaboreze, să comunice continuu, atât unii cu ceilalți, cât și cu cadrele didactice care au menirea să-i conducă spre drumurile frumoase ale vieții.