Mitul temei pentru acasă. De ce temele fac mai mult rău decât bine
Nici nu a început bine școala și copiii noștri sunt bombardați de teme pentru acasă! Unii profesori sunt mai indulgenți și se gândesc să-i mai păsuiască puțin pe cei mici până se reacomodează cu ideea de școală și program. Alții, în schimb, foarte serioși și implicați, gata să le demonstreze părinților la școală se face treabă serioasă și că nu glumesc, îi bombardează pe cei mici cu teme și cu exerciții recapitulative.
Este bine, este rău…sau adevărul e undeva la mijloc? Să vedem care este părerea specialiștilor. Expertul american în parenting Alfie Kohn desființează de pildă, într-una din cărțile sale, „Mitul temei pentru acasă”. În volumul amintit, autorul atrage atenția asupra efectelor negative pe care le pot avea temele asupra copiilor, atrăgând atenția părintilor să întrebe mai des profesorii cum îi ajută exercițiile pe cei mici, în mod concret, nu doar cum se rezolvă acestea. În volumul recent publicat în România, Kohn răspunde la întrebările: „Temele pentru acasă susțin sau sabotează educația veritabilă? Cum ne putem asigură că temele pentru acasă sunt benefice?” Expertul în parenting atrage atenția asupra urmărilor grave pe care le pot avea temele pe care elevii trebuie să le rezolve în timpul liber. Acesta susține că exercițiile pentru acasă pot influența dezvoltarea copilului chiar și după ce ajunge la maturitate, prin subminarea gândirii critice în favoarea memorării mecanice și a atitudinii submisive, prin erodarea relațiilor în familie, dispariția timpului liber, distrugerea independenței copilului și a încrederii adulților în acesta.
„În viziunea mea, temele sunt metoda cea mai sigură prin care este înnăbușită curiozitatea copiilor. Să îi obligi pe copii să facă teme după terminarea orelor este frustrant, duce la apariția unor conflicte familiale și la oboseală sporită. În plus, niciun studiu, nu a demonstrat încă utilitatea temei pentru acasă în ciclul primar și gimnazial, ba chiar nici în primii ani de liceu și, de aceea, situația obisnuită cu care ar trebui să se confrunte un copil după terminarea orelor ar trebui să fie absența teme. întrebarea mea este: de ce să presupunem că trebuie să existe teme pentru acasă?”, spune expertul american în parenting.
Problema principală, mai crede aceste, este că oamenii nu înțeleg cum are loc procesul de învătare. „Majoritatea persoanelor consideră că, cu cât repeți mai mult o anumită temă, cu atât vei învăta mai bine despre ce este vorba. O altă explicație sunt standardele înalte sau încercarea ridicării ștafetei întâlnită uneori în educație. În ultimul rând, cred că societatea nu are încredere în copii, nu crede că ei își pot petrece timpul și într-o manieră constructivă”, adaugă Alfie Kohn.
Ce atitudine ar trebui să adopte părintii ? Kohn recomandă un alt mod de a aborda procesul de învătare, atât cel școlar, cât și cel petrecut acasă, care să respecte dragostea naturală de cunoaștere a copiilor noștri, dar și relația din cadrul familiei. Copiii învață cu adevărat atunci când au un motiv pentru care își doresc să știe anumite lucruri, de ce oamenii actionează într-un anumit mod de ce lumea funcționează așa cum functionează.
„În locul unui număr de teme, ar trebui să schimbăm calitatea acestora, să le dăm copiilor multe opțiuni din care să poată alege. Toată lumea vorbește despre teme ca despre o corvoadă. De ce nu pun părintii întrebările potrivite? De ce nu întreabă profesorii unde sunt informațiile care susțin necesitatea temelor? Noi întrebăm «cum» în loc de «de ce este nevoie»”, a spus Alfie Kohn.
Alfie Kohn este unul dintre cei controversați autori ai zilelor noastre pe teme legate de creșterea copiilor educație. A scris 14 cărti, dintre acestea fiind lansate, până prezent în România „Parenting neconditionat”, „Pedepsiti prin recompense”, „Mitul copilului răsfătat” „Mitul temei pentru acasă”. Kohn fost numit de „Time” „cel vehement critic din tară la ideilor fixe din educație legate de note standard”.
Multora dintre noi ne sunt cunoscute ideile lui Alfie Kohn. Important este nu uităm aceste lucruri în momentul în care deschidem manualul pentru a da teme pentru acasă. Ar fi util, poate, să facem o excursie înapoi timp, pe vremea când eram noi înșine elevi. Câți dintre noi erau fericiți în weekend să se apuce de teme? Și cât de eliberator era sentimentul: „Mi-am terminat temele acum mă joc!”