În căutarea termenului necunoscut…cu mașina. O altfel de metodă de a preda matematica
Matematica îi sperie de multe ori pe copii. Dar ce s-ar întâmpla dacă adunările și scăderile s-ar transforma din niște banale operații pe o foaie de hârtie într-o aventură palpitantă? Așadar, în loc să le cer simple rezultate, am decis să plec cu ei într-o operațiune de căutare. O operațiune de căutare a termenului necunoscut.
Data desfășurării: Săptămâna 18-22 ianuarie 2016
Grupul țintă : elevii clasei I B
Locul de desfășurare: sala de clasă
Obiectivele proiectului :
- Efectuarea de adunări repetate/ scăderi repetate prin numărare și reprezentări obiectuale în concentrul 0-100;
- Utilizarea unor denumiri și simboluri matematice (termen, sumă, total, diferență, , =, +. -) în rezolvarea și/sau compunerea de probleme;
Resurse :
- Umane: elevii grupului țintă, cadrul didactic organizator, resursa umană parteneră;
- Materiale : cartoane, lipici,
- Metode :
- Observația;
- Jocul didactic;
- Învățarea prin descoperire;
- Învățarea prin cooperare.
Modalități de organizare:
- Individual;
- Frontal;
- Pe grupe (utilizând criteriul numărării, am stabilit grupele de elevi a câte 4 membri-am un efectiv de 16 elevi, astfel încât am alcătuit 4 grupe de elevi).
Rezultate așteptate :
- Manifestarea unor atitudini pozitive față de utilizarea unor scheme funcționale simple pentru aflarea termenului necunoscut;
- Crearea unor contexte de învățare confortabile și atractive respectând obiectivele proiectului;
- Cooperarea în grupurile de apartenență.
Rezultate înregistrate:
- Toți elevii au utilizat corect materialul didactic;
- Toți participanții au rezolvat probleme simple (în care intervin operații de aflare a termenului necunoscut), cu ajutorul obiectelor concrete;
- Feed-back-ul pozitiv al părinților ;
- Aprecierea învățătorului, după criterii obiective, a implicării elevilor ( fiecare grupă a primit mașinuțe ) ;
Activitatea s-a desfășurat sub forma unui joc didactic :
- Elevii au primit ca sarcină de lucru rezolvarea unui exercițiu matematic;
- Pentru a descoperi rezultatul, fiecare elev a fost chemat în fața clasei de către învățător și a primit materialele .
- Învățătorul a venit în ajutorul elevului, i-a prezentat mașina și a explicat cum se poate afla termenul necunoscut folosind materialele interactive.
- După momentele ieșirii elevilor în fața clasei, a urmat activitatea pe grupe; elevii au cooperat, rezolvând o fișă de lucru cu exerciții matematice.