Cât de mult poate influența un profesor viitoarele alegeri ale elevilor săi
Aș putea începe prin citarea unui studiu sau de la diverse cercetări academice referitoare la acest subiect, dar prefer să mă rezum la propria experiență deoarece și eu am fost elevă și știu cât de importantă este relația pe care am avut-o cu profesorii mei, care m-au atras spre studiul unei discipline sau care, din nefericire, m-au făcut să mă îndepărtez de o anumită materie.
Îmi amintesc revederea de 10 ani de la absolvirea liceului când ne-am reîntâlnit cu profesorii noștri și atunci am realizat cât de mult poate influența un profesor viitoarele alegerile ale elevilor săi. Fiind o clasă de liceu pedagogic, o parte dintre noi deveniseră învățătoare, altele profesoare de diverse discipline, dar niciuna profesoară de franceză. Acest mic detaliu ar fi trecut neobservat, dacă doamna profesoară de franceză nu ar fi ținut un discurs prin care se întreba de ce nimeni nu a ales această cale. Bună întrebare, de vreme ce venea chiar din partea ei. Eu una, știu că am iubit limba franceză până să o întâlnesc pe doamna care m-a dat afară gratuit, încă din a doua oră de curs, moment decisiv în relația mea cu limba franceză, când am hotărât că nu îmi mai place.
Dacă ar fi să reiau experiența, din punct de vedere al adultului, sunt sigură că aș încerca să fac abstracție de relația mea cu profesorul și să iau în considerare importanța unei limbi străine și să mă aplec mai mult asupra studiului ei, dar regretele sunt tardive și nu mai pot da timpul înapoi.
La polul opus însă, au fost o mulțime de profesori ce mi-au servit drept mentori, începând cu învățătoarea mea, datorită căreia am ales să devin învățătoare la rândul meu, continuând cu profesoarele de română și engleză din liceu, precum și cu profesorii universitari cu care păstrez legătura și azi.
Din fericire, acum am ocazia să fiu eu cea care influențează destinele copiilor cărora le predau limba engleză, iar feedback-ul este unul îmbucurător. Și nu mă refer aici la acea categorie de profesori care sunt iubiți de copii pentru că știu că se pot juca la orele lor și că nu sunt solicitați sau la faptul că elevii pe care îi pregătesc au rezultate excelente, ci la acele satisfacții care vin din partea părinților care mă sună după mulți ani să îmi mulțumească pentru că i-am ghidat fetei primii pași în viața de liceu sau o invitație pe Facebook la o cafea din partea unei foste eleve care se plângea de frica englezei până să mă cunoască, iar astăzi este studentă la Engleză.
Experiența mea de dascăl este dublată de aceea de părinte, lucru care mă face să am o și mai vastă înțelegere a trăirilor pe care le au copiii noștri în legătură cu profesorii, cu temele, testele și tot ce implică școala. Aflându-se la pragul dintre două cicluri, am văzut la fiica mea, care urma să înceapă clasa a V-a, toată gama de emoții, de la teama de necunoscut până la bucuria de a fi la gimnaziu. Astfel, la întâlnirea cu actualii mei elevi de clasa a V-a cărora le sunt dirigintă, am știut foarte bine cu ce s-au confruntat aceștia până să intre pe porțile școlii și mi-a fost ușor să le fiu alături și să le fac trecerea la ciclul gimnazial mult mai plăcută.
Și, ca să nu neglijăm cercetările recente în domeniu, se pare că o relație bună cu un profesor în jurul vârstei de 10 – 11 ani poate marca pentru o perioadă de aproape patru ani dezvoltarea atitudinilor prosociale, cum ar fi cooperarea, altruismul, și, în același timp, reduce comportamentele negative, cum ar fi agresiunea verbală, fizică. (cf. Eureka report) În ceea ce privește relația profesor – elevi, profesorului îi revine sarcina de a-i uni pe elevi și a-i mobiliza pentru a deveni un întreg. Menționez acest studiu deoarece m-am referit la elevii de clasa a V-a, dar este valabil pentru orice nivel de vârstă și orice clasă.
Este important ca noi, dascălii, să trecem de barierele materiei pe care o predăm și să vedem în elevii noștri, ființe umane care au nevoie de dragostea și suportul nostru, să le dăm încredere și să le sădim dorința de a cunoaște și a se cunoaște pe ei înșiși, de a deveni mai buni decât au fost cu o zi înainte.