Cum se pregătește un profesor pentru începutul unui nou an școlar
Indiferent că suntem profesori debutanți sau cu experiență, toți avem nevoie de o bună planificare a timpului, a materialelor, a scopurilor pe care le vrem atinse până la finalul anului școlar. Mai exact o viziune completă a ce vom face timp de două semestre, cum ne vom pune amprenta personală asupra educației copiilor noștri și cum îi vom ajuta concret în demersul dezvoltării lor personale, ca oameni.
Nu mă refer aici la clasica planificare anuală și semestrială pe care trebuie să o facem cu toții, ci la toate aspectele unei bune desfășurări a procesului educativ. Eu una, aș începe printr-o colaborare cu unul sau mai mulți colegi, de preferință care predau aceeași materie, pentru a stabili împreună țelurile catedrei pentru anul respectiv, proiecte inovative, toate într-o productivă ședință de brainstorming. La finalul întâlnirii e de dorit să avem o listă lungă de idei și proiecte pe care trebuie să o confruntăm cu structura anului școlar, stabilind obiective clare și împărțind responsabilitățile pentru fiecare eveniment sau proiect.
În al doilea rând, trebuie să pregătim terenul, să primim elevii așa cum se cuvine, astfel că decorarea clasei sau a spațiului în care ne vom desfășura activitatea este esențială. Acesta trebuie să fie un spațiu prietenos și primitor deoarece va reprezenta un al doilea cămin, atât pentru noi, cât și pentru elevi, având în vedere că ne vom petrece aici nouă luni din an. Personalizarea acestui spațiu ține de imaginația si stilul fiecărui cadru didactic, dar recomandarea mea este să nu încărcăm pereții în mod excesiv, să ținem cont de particularitățile de vârstă ale viitorilor elevi sau, în cazul în care avem avantajul cunoașterii copiilor, să luăm în considerare preferințele și înclinațiile lor.
Pe lângă nelipsitul avizier, fiecare clasă trebuie să păstreze spațiul de afișare a lucrărilor elevilor și, dacă este posibil, un colț de relaxare. Amenajat cu perne decorative sau cu un covor confortabil, acesta ar fi ideal pentru elevii care petrec multe ore în bănci incomode. Și, pentru că tot am adus vorba despre bănci, aranjamentul mobilierului în clasă este un lucru ce trebuie avut în vedere, mai ales de către învățătorii care lucrează cu elevi mici, a căror postură în bancă este vitală pentru dezvoltarea fizică armonioasă. Studiile recente arată că peste 80% dintre fetițe au probleme cu coloana vertebrală, de aceea mi se pare foarte util să acordăm o importanță deosebită dispunerii mobilierului de clasă și să încercăm să îi așezăm în bănci în funcție de activitățile pe care le desfășurăm: de exemplu, dacă avem lecții de predare în care elevii trebuie să scrie sau să urmărească informația pe tablă / tablă interactivă / proiector, atunci toți vor sta cu fața, evitând aranjamentul de tip semicerc sau cerc. Sunt și alte aspecte importante ce trebuie luate în considerare, cum ar fi: dispunerea față de sursa de lumină, copii cu probleme de vedere, dar și înălțimea copiilor.
În cele de mai sus am abordat probleme legate de organizarea comună, la nivel de catedră și clasă. În ceea ce privește organizarea personală, după ce îmi torn o cană mare de cafea, încep să-mi elaborez propriile materiale. Încep prin a face cataloage personale pentru fiecare clasă, pe care le concep pentru a-mi servi drept mijloace de evaluare obiective și detaliate, cu rubrici pentru toate abilitățile (reading, writing, listening, speaking). Apoi, îmi stabilesc activități introductive pentru fiecare nivel de vârstă, care mă vor ajuta să îi cunosc mai bine pe copii, să stabilesc o relație frumoasă cu ei, să îi atrag în studierea materiei pe care o predau, cum ar fi ice-breakers, jocuri, iar pentru cei mai mari pregătesc chestionare și fișe, pe care le discutăm ulterior și stabilim împreună un mod eficient și plăcut de a învăța și de a fi evaluați (prin portofolii, proiecte, teste, chestionare de lectură, etc.). Având avantajul consolidării cunoștințelor predate în timpul programului de afterschool, îmi organizez cu atenție materialele auxiliare pentru fiecare nivel, de la cărți, fișe până la website-uri.
Deși la început de an, ar părea logic ca evaluarea elevilor să fie ultima noastră preocupare, dar stabilirea unei strategii bune de evaluare, încă de la început, ne va fi de folos în descoperirea stilurilor de învățare a elevilor și ne va ajuta în organizarea unor lecții eficiente, ce au obiective de învățare precise. Așa cum am afirmat mai sus, mi se pare util ca în primele ore să îi implicăm pe elevi în discutarea strategiei de evaluare, să le facem cunoscute așteptările noastre, să aflăm care sunt așteptările lor și să concepem un plan comun de învățare și evaluare, de la teme și până la testele finale, făcându-i astfel părtași la propriul proces de învățare.
Acestea fiind scrise, vă urez tuturor actorilor de pe marea scenă a educației mult succes în noua stagiune și mă aștept ca, la finalul prestației noastre, să beneficiem cu toții de aplauze la scenă deschisă și să vedem strălucirea din ochii publicului. (Call me a daydreamer!)