PROGRAM DE DEZVOLTARE PERSONALĂ A ȘCOLARULUI MIC PRIN ACTIVITĂȚI ARTE VIZUALE ȘI ABILITĂȚI PRACTICE. Competențe generale
În ceea ce privește dezvoltarea personală a școlarului mic prin activități de arte vizuale, vizăm următoarele obiective.
- Exprimarea de idei/ experiențe și emoții/ sentimente în limbaj vizual.
- Receptarea și transmiterea unor mesaje exprimate în limbaj vizual, în contexte variate.
- Dobândirea stării de bine și a încrederii în sine prin activități specifice artei vizuale și abilitățior practice.
Competențe specifice și exemple de activități de învățare
- Exprimarea de idei/ experiențe și emoții/ sentimente în limbaj vizual.
Competențe specifice | Exemple de activități |
• Asocierea emoțiilor de bază cu elemente simple de limbaj vizual
• Transmiterea unor mesaje verbale și nonverbal despre propriile experiențe de viață • Exprimarea ideilor și trăirilor personale prin utilizarea liniei, punctului, culorii și formei • Participarea la activități integrate adaptate nivelului de vârstă, în care se asociază elemente de exprimare vizuală, muzicală, verbal, kinestezică. |
• Jocuri de mimă,
• Turul clasei: ”Cum te simți astăzi?”, la începutul sau la sfârșitul activității, • Descrierea emoțiilor trăite în jocurile preferate, • Verbalizarea gândurilor, emoțiilor în unele situații date, • Emiterea unor afirmații pozitive despre sine și ceilalți, • Exprimarea opiniilor despre unele situații de viață: ”Eu cred că….”, ” În opinia mea….”, • participarea la lucrări colective – Exemplu: „Mai multe mâini, un singur portret” etc., • Inventarea unui ritm sau a unei melodii pentru o scenă dintr-o poveste, • Mimarea unui personaj de poveste/desen animat. |
- Receptarea și trasmiterea unor mesaje exprimate în limbaj vizual, în contexte variate.
Competențe specifice | Exemple de activități |
• Sesizarea diferențelor dintre informația transmisă prin limbaj vizual și mesajul artistic.
• Identificarea semnificației liniei, punctului, culorii și formei în operele de artă. • Exprimarea de opinii proprii referitoare la mesajele comunicate prin limbaj vizual. • Recunoașterea unor mesaje comunicate prin imagini în context familiar. • Manifestarea curiozității față de mesaje artistice simple exprimate vizual. |
• Formularea de răspunsuri la întrebări despre elemente de detaliu dintr-un desen, dintr-o pictură, dintr-un modelaj, colaj sau film de desene animate,
• Identificarea dintr-o suită de imagini a aceleia care conține un detaliu dat, • jocuri tip puzzle cu imagini/fotografii, • Rezolvarea de jocuri pe teme diverse, de tipul: Găsește diferențele/ intrusul; Ghicește ce s-a schimbat etc. • Exerciții de autoanaliză a propriilor creații (motivarea alegerii subiectului, timpul alocat, mijloacele și tehnicile utilizate, sentimente), • participarea la discuții despre comunicarea prin imagine în pictură, desen/grafică, modelaj/sculptură, arte decorative textile, monumentale, ceramice, vestimentație sau bijuterii, arhitectură și/sau scenografie, fotografie și prin artele spectacolului legate de mesajul transmis. |
- Dobândirea stării de bine și a încrederii în sine a copiilor prin realizarea de creații artistice.
Competențe specifice | Exemple de activități |
• Prezentarea unor trăsături personale elementare în contexte variate.
• Explorarea caracteristicilor necesare pentru a fi bun prieten. • Explorarea abilităților de relaționare cu ceilalți. • Exprimarea emoțiilor de bază în situații variate. |
• Crearea unor obiecte simple prin modelaj sau colaj care să exprime caracteristicile propriei persoane;
• Jocuri de prezentare în grupuri mici, în fața clasei a rezultatelor activității; • Jocuri de continuare a unor fraze, pentru evidențierea calităților: ”Eu pot să…”, ”Îmi place să…”, ”îmi place de mine pentru că….”, ”Culoarea mea preferată este….”, • Citirea și discutarea unor povești despre prietenie, • Exerciții de evidențiere a regulilor de comportament în relația cu ceilalți, pe baza discutării unor situații concrete, • Elaborarea unor lucări individuale sau de echipă despre prietenie; • Aplicarea unot tehnici art-creative prin care să se exprime diverse stări emoționale: desene, cântece, modelaje din lut și plastilină, colaje etc. |