Recenzie- Formarea inovatorilor. Cum crești tinerii care vor schimba lumea de mâine- Autor Tony Wagner
Cartea „Formarea inovatorilor. Cum crești tinerii care vor schimba lumea de mâine” a apărut la Editura Trei, în anul 2014, după succesul autorului cu lucrarea “Decalajul performanței școlare la nivel mondial”, publicată pentru prima dată în 2008.
Tony Wagner este expert în educație și conduce Laboratorul de inovare al Universității Harvard. Fost profesor și director al unei școli secundare, a fost co-director al Grupului de lideri pentru schimbare și consilier senior al Fundației Bill & Melinda Gates. Această carte este rezultatul unei cercetări ample și metodice în care a intervievat mulți tineri inovatori și antreprenori, precum și părinții, profesorii și mentorii acestora. Toate acestea pentru a extrage și a evidenția capacitățile de care avem nevoie pentru a instrui copii și tineri mai creativi, inovatori și mai întreprinzători. Sunt capacități așteptate atât din partea familiei, cât și din partea școlii și a ecosistemelor de inovare.
Formarea inovatorilor conține 6 capitole, reunite în 350 de pagini și intitulate sugestiv, prin utilizarea în fiecare dintre ele a noțiunii de inovare.
Introducere
Capitolul 1. Introducere în inovare
Capitolul 2. Portretul inovatorului la tinerețe
Capitolul 3. Inventatorii STEM
Capitolul 4. Inovatorii sociali
Capitolul 5. Inovarea învățării
Capitolul 6. Viitorul inovării
Epilog. Scrisoare către tânărul inovator
Postfață de Robert A. Compton
Cuvânt de mulțumire
Ideea centrală de la care pornește autorul în cartea sa este aceea că majoritatea liderilor relevanți este de acord cu faptul că sănătatea pe termen lung a economiei și redresarea totală în această perioadă de criză, cu rate ridicate ale șomajului și ale subocupării forței de muncă, poate fi asigurată de stimularea inovației și spiritului întreprinzător. Pentru că, dacă dorim să construim un viitor economic solid și un mod durabil de viață pentru copiii și nepoții noștri, trebuie să ne schimbăm și să ne inovăm cu toții, iar astfel putem face multe lucruri împreună.
Ceea ce rezultă din cele mai multe studii că trebuie urgentat este un nou motor al creșterii economice pentru secolul 21, iar soluția la această problemă nu poate fi economisirea cheltuielilor publice. Avem nevoie de soluții diferite. Soluția provocărilor noastre sociale și economice este aceeași: crearea unei economii viabile și durabile care generează locuri de muncă bune, fără a afecta planeta. Baza noii economii este, fără îndoială, inovația.Cartea lui Wagner ne arată faptul că, deși unii oameni asociază cuvântul inovare cu tehnologii noi, acesta este un concept mult mai larg, deși tehnologia are o preponderență clară deoarece trăim în era digitală. Inovația poate avea loc în trei moduri, atunci când o țară creează produse, procese și servicii noi și mai bune, cele de care alte țări vor avea nevoie. Dar această carte nu este o carte de economie, ci expune modul în care putem încuraja și dezvolta capacitățile multor tineri să fie creativi și întreprinzători.Privind spre viitor, suntem convinși că lumea va fi din ce în ce mai împărțită între sisteme educaționale care au, încurajează și ajută imaginația, sporesc atributele elevilor săi. Cartea arată că cele care au puțină imaginație, o pot suprima sau pur și simplu nu pot contribui la dezvoltarea în elevii lor a capacității de a crea abilității, de a genera idei noi sau posibilității de a începe noi industrii și de a spori atributele oamenilor lor. Pentru a crește imaginația oamenilor, există o cale educațională clară, care poate duce de la lectură la imaginație, de la imaginație la creativitate, de la inovare la antreprenoriat. Totodată, trebuie să fie consolidate și alte componente și competențe în rândul tinerilor, așa cum a încercat autorul să demonstreze prin analiza cazurilor reale de inovatori de succes.
Cartea lui Toni Wagner are un complement inovator deoarece încorporează în fiecare dintre capitolele sale o serie de coduri QR, care se leagă direct de videoclipurile de pe Internet. Sunt interviuri făcute în mod expres pentru a extinde contribuțiile experților precum Friedman, Kamen, Neal, Nelly etc. și cu inovatorii de succes pe care îi studiează în detaliu, precum Kirk Phelps (șeful produsului primului iPhone al Appel); Shanna Tellerman (cea care a revoluționat design-ul 3D, creatoare a studiourilor Sin Ops și Autodesk); Jodie Whu (inginer mecanic care a transformat bicicleta într-un vehicul de inovare aplicabil economiei agricole din țările în curs de dezvoltare, cum ar fi Tanzania); David Sengeh (antreprenor social care promovează ONG-urile Minimum Global și Lebone Solutions, orientate spre Africa); Jamien Sills (un tânăr designer afro-american de pantofi sport, având calități de producție avansate și programe de muncitori pentru a recupera tinerii cu risc de excludere); Laura White (inovator social și lider al organizației Ashoka U), Syreta Gates și mulți alții. De asemenea, autorul a intervievat familiile acestora și mentorii sau profesorii lor. Este o carte colectivă și vizibilă, iar acest lucru îi conferă o mare valoare.
Autorul ne îndeamnă să creăm o cultură a inovației din baza educațională a familiilor și a școlilor. Această cultură ar fi zona de intersecție a trei cercuri importante: expertiză, abilități de gândire creativă și motivație. Și trecând prin fiecare dintre ele, vom spune că, pentru ca un copil să aibă acces la expertiză, învățarea lui trebuie să fie mai activă, adică să-i permită să exploreze, să se joace, să aibă parte de provocări și să învețe lucruri noi. În al doilea rând, trebuie să fie stimulate abilitățile de gândire creativă (imaginație, creativitate, inventivitate) împreună cu aptitudinile sociale și “politice” sau relaționale pentru a convinge sau a conduce, ceea ce implică cunoașterea modului de utilizare a gândirii critice, combină cunoștințele într-un mod interdisciplinar. În cele din urmă, în cercul de motivație este esențial să stimulezi voința, perseverența și motivația intrinsecă, care pot deveni scopul vieții.
Fără îndoială, scopul acestei cărți este de a arăta că în spatele marilor inovatori există părinți care i-au educat, adoptând un anumit stil de educație parentală, profesori care inspiră și mentori capabili să motiveze și să scoată la iveală ce este mai bun din elevi. În spatele marilor inovatori se află experiențe sau oameni care le-au schimbat viața.Reușita în procesele colective de schimbare socială nu este ușoară, dar trebuie promovată în toate mediile sociale, încă de jos, din familie și din școală, luând în considerare mai mulți factori în acest proces colectiv. Dar, pentru a aduna toate argumentele în acest sens, vă recomand să citiți cartea.