Regulile, empatia și responsabilitatea

Mă gândeam într-o zi, în timp ce vedeam oamenii coborând și urcând haotic în tramvai, de ce în alte locuri aceștia respectă indicațiile și nu se îmbulzesc și la noi nu le respectă nimeni? Răspunsul care mi-a venit în minte a fost că unii oameni nu le înțeleg, nu le aplică în mod consecvent și nu au empatie pentru ceilalți. Nu înțeleg semnificația lor, nu înțeleg de ce au fost făcute și ce implică asta, atât pentru ei, cât și pentru ceilalți. Îi văd pe alți oameni că nu le respectă și atunci și ei fac la fel fără să se gândească la consecințe.

O lume fără reguli este o lume în haos și este firesc să fie așa, pentru că oamenii sunt diferiți, au percepții diferite asupra lucrurilor și  trebuie stabilite linii călăuzitoare care să facă interacțiunea cât mai ușoară, pentru toate părțile implicate.

În educația Montessori există o regulă care mi s-a părut întotdeauna că însumează toate regulile societății: “Ai voie să faci orice, atâta timp cât nu îți faci rău ție sau altcuiva”.

Este o regulă simplă, la prima vedere, dar implementarea ei poate să dureze luni și chiar ani pentru că implică un proces de conștientizare a tuturor acțiunilor unui copil, implică răbdare și înțelegere atunci când acesta greșește, dar și explicarea consecințelor acțiunilor și puterea de a-l convinge ca, atunci când face ceva, să se gandească înainte la cum l-ar afecta pe el sau pe altcineva acea acțiune.

Este foarte ușor să faci un set de reguli și să le expui celorlalți, dar, pentru ca aceștia să le aplice, trebuie să ințeleagă rostul lor și cum îi afectează, pe ei sau pe ceilalți, încălcarea lor, și ce consecințe, nu numai ce pedepse, există – cum îi împiedică acest fapt să aibă o interacțiune, o comunicare, o relaționare și, in final, o viață, armonioasă și echilibrată.

De aceea, atunci când se stabilesc reguli, este recomandat ca acestea să fie stabilite împreună cu cei implicați, pentru ca aceștia să aibă o contribuție la ele, să le conștientizeze, să se gândească la soluții pentru diferite probleme, la consecințe și la cum îi afectează.

Daca îi spui cuiva să nu mai arunce gunoi pe jos pentru că nu este frumos, nu va întelege niciodată și va face asta în continuare, pentru acea persoană  nu are nicio semnificație. Dacă îi spui cuiva să nu mai arunce gunoi pe jos pentru că acest lucru îl afectează și pe el, și pe ceilalți, poate va înțelege mai mult. Dacă îi faci și o demonstrație în care îi spui să vină la un picnic într-un loc plin de gunoaie și nu va avea unde să-și găsească un loc să stea, va înțelege cel mai bine, pentru că va fi în acea situație, va fi afectat și va conștientiza rezultatele unor asemenea acțiuni.

Stabilirea regulilor poate să fie ușoară sau grea, în funcție de cei implicați și de consensul stabilit.  Implementarea regulilor este partea care durează cel mai mult pentru că este perioada în care se vor face greșeli, în care regulile vor fi încălcate și în care trebuie reiterate, în permananență, consecințele.

Studiile arată că oamenii vor fi mult mai tentați sa urmeze regulile, dacă au un motiv, chiar dacă acel motiv nu este, neapărat constrângător.

Doar folosind cuvintele ”pentru că”, regulile vor avea un înțeles și o semnificație și, astfel, vor deveni mai eficiente.

În ceea ce privește mediul școlar, atunci când explicăm regulile elevilor, aceștia vor înțelege că sunt făcute pentru a le proteja dreptul  de a învăța și de a se bucura de clipele petrecute la școală.

Când ei conștientizează că regulile sunt făcute pentru ei, pentru a-i ajuta și nu pentru a-i restricționa sau pedepsi, adică împotriva lor, aceștia le vor accepta și le vor respecta mai mult, chiar dacă vor fi momente în care vor greși.

Atunci când reușim să le transmitem mesajul că regulile sunt făcute pentru ei, pentru a-i ajuta și a le fi bine, le arătăm respectul nostru, pe care nu au cum să-l perceapă, dacă au senzația că regulile sunt pentru a-i restricționa și pedepsi.

Și, atunci când aceștia înțeleg, în timp, cum îi afectează pe ei sau pe ceilalți, nerespectarea regulilor, le vor respecta și mai mult. Empatia este o emoție puternică. Empatia  este cea care ne ajută să conștientizăm efectele acțiunilor noastre, dar empatia se dezvoltă în timp, are nevoie de experimentarea unor situații variate pentru a se contura și a se definitiva în personalitatea noastră.

Empatia este foarte eficientă în schimbarea comportamentelor și îi face pe oameni să „tragă” în aceeași direcție.

Atunci când nu reușim să le arătăm elevilor cum încălcarea regulilor le face orele mai puțin atractive și distractive, îi îndepărtăm. Discursul autoritar îi face să devină rebeli și să se comporte neadecvat. Explicarea regulilor și a motivațiilor din spatele lor le arată elevilor respectul cuvenit.

Există un studiu, efectuat de Adam Grant și publicat în cartea “Originals”, care arată că elevii cărora le sunt explicate regulile și impactul nerespectării lor, nu numai că le respectă mai bine, dar încep să își pună întrebări referitoare la regulile care nu se aliniază cu așteptările din societate. O astfel de practică îi ajută să își dezvolte gândirea creativă și să devină noi lideri.

Atunci când aceștia cunosc consecințele încălcării regulilor și totuși le încalcă, vor simți altfel vina și responsabilitatea și vor reflecta asupra acțiunilor lor într-un mod responsabil.

De aceea, atunci când stabilim reguli cu elevii noștri, trebuie să le explicăm că încălcarea lor afectează pacea, armonia, bucuria și dreptul la educație și învățătură al tuturor din clasă sau din școală, nu doar al lor personal.