RELAȚIA BUNĂ CU ELEVII – O ALEGERE PE CARE O FACEM ÎN FIECARE ZI
Relația profesor – elev este un subiect care nu va fi niciodată, probabil, discutat suficient și asta pentru ca noi detalii, noi situații intervin în ecuație în fiecare zi. Vremurile se schimbă, elevii se schimbă, profesorii se schimbă, dar este totuși o constantă ce ne animă pe noi, ca profesori, și pe elevii noștrii în fiecare zi, indiferent de vremurile pe care le trăim. Indiferent de secol, e ceva ce dăinuie și de care ne amintim cu un surâs în colțul buzelor, atunci când ne gândim la propria copilărie, la propriile experiențe din școală. Este relația pe care am avut-o cu un profesor anume, care ne-a inspirat, prin propria sa prezență, să devenim ceea ce suntem astăzi.
Această relație ne dă pârghiile necesare, ne dă abilitatea de a face schimbări, îi face pe elevi să dorească să asculte și să facă lucrurile necesare pentru a învăța și este motivul pentru care a preda este experiența care oferă cele mai multe satisfacții profesionale din lume.
Să construim această relație este mai ușor decât ne-am putea imagina, nu trebuie să-i alocăm timp sau efort special. Nu este nevoie să petrecem pauzele stând la taclale cu elevii sau jucând tot felul de jocuri cu ei, cu toate că nu este nimic rău în a face asta. Nu trebuie să încercăm prin tot felul de stratageme să le câștigăm încrederea, nu trebuie să fim altcineva decât ceea ce suntem. Trebuie să le arătăm că le suntem aproape, că-i înțelegem, chiar și atunci când sunt rebeli sau neasculători, și asta este o alegere pe care ar trebui să o facem în fiecare zi. Pentru că, indiferent câte reguli avem, indiferent cât de frumoase sunt lucrurile pe care le predăm, cel mai important este să-i învățăm înțelegerea și acceptarea.
În orice poziție de conducere, există riscul de a dezvolta sentimente negative față de cei din grup, mai ales atunci când apar comportamente rebele, de nesupunere. Iar asta este ceva periculos pentru că, atunci când nu ne plac unii dintre elevii noștri, ei știu asta, este ceva ce nu putem ascunde. Sentimentele negative ies la suprafață, indiferent de ce facem, prin expresia corpului sau a feței, în tonul vocii, în cuvintele pe care le folosim și în energia pe care o transmitem, iar copiii sunt foarte sensibili la modul în care îi percep adulții.
Să ai relații bune cu elevii înseamnă să ai mereu o atitudine caldă și înțelegătoare, dar este posibil doar dacă aceștia ne plac și să ne placă este o problemă de alegere. Pentru că, indiferent de dorințele noastre și de comportamentul lor, doar alegând să încercăm să-i înțelegem, să le identificăm personalitatea și problemele, vom ajunge să-i acceptăm așa cum sunt și să-i plăcem așa cum sunt. În momentul în care facem asta, ei vor simți și vor aprecia. Vor ști că există cineva care le este alături, nu se vor mai simți marginalizați, vor avea încredere în noi și vor deveni alte persoane, persoane care vor învăța să aiba înțelegere și răbdare cu cei din jurul lor, persoane care vor vedea binele din fiecare, persoane care vor scoate la iveală ce este mai bun din ei și din alți oameni, când vremea va veni.
Nu este greu să construim o astfel de relație cu elevii noștri, este o alegere indispensabilă vocației și este la îndemâna fiecărui profesor căruia îi pasă de elevii săi, dar și de propria persoană. Ne ajută să îndepărtăm negativitatea, animozitatea și resentimentele și să păstrăm ceea ce este cu adevărat important, faptul că suntem aici pentru ei, pentru a-i învăța, dar, mai ales, pentru a-i educa și a scoate la iveală ceea ce este mai bun în ei.
Este o alegere care face diferența între încredere și neînțelegere, speranță și deziluzie, plăcerea de a învăța sau respingerea școlii, succes sau eșec.