Strategii educaționale pentru elevii aflați la vârsta pubertății
Vi s-a întâmplat, ca profesori, să constatați că jumătate dintre elevi sunt somnoroși la prima oră? De vină s-ar putea să fie pubertatea, o etapă de care noi, ca dascăli, trebuie să ținem cont și în funcție de care trebuie să ne adaptăm strategia educațională.
Așa cum afirma și psihologul Sorina Petrică, în cadrul seminarului de „Minunile și provocările pubertății”, desfășurat recent la Școala Gimnazială Genesis, puberii sunt asaltați de toți stimulii. Ei trec prin schimbări de ordin fizic și psihic, străbătând o perioadă plină de explozii emoționale. Băieții, de pildă, au tendința de a-și manifesta agresivitatea mult mai mult acum. Căutarea noului este evidentă, plictiseala intervine foarte rapid, iar elevii trec brusc de la o activitate la alta, după cum îi conduce curiozitatea.
De aceea, atât la școală cât și acasă, este important ca adulții să discute cu ei, să încerce să afle ce simt, să empatizeze cu ei, ajutându-i să denumească emoțiile prin care trec și să caute cele mai potrivite cuvinte pentru a le exprima.
Pentru că puberii au tendința de a nu se gândi la consecințe, este util să îi provocăm la un exercițiu: acela de a încerca vizualizarea unei anumite situații și, mai ales, de a găsi soluții la o anumită problemă. În această perioadă, setarea limitelor are o importanță majoră, la fel ca explicarea rațiunii regulilor și, mai ales, explicarea acestora pentru a preveni consecințele negative.
Poate că vi s-a întâmplat să vă întrebați de ce nu mai primiți atât de multe îmbrățișări din partea elevilor dumneavoastră, așa cum se întâmpla în clasele mai mici, sau să vă supărați că nu mai sunteți „Zâna cea bună”. Cel mai probabil, sentimentele lor nu s-au schimbat, însă în această perioadă adulții sunt demitizați, iar copiii au nevoie de mai mult spațiu personal și de respectarea intimității.
Dacă până acum împărtășeau cu adultul secrete, gânduri și povesteau întâmplări de tot felul, acum vor experimenta lucruri diferite alături de prieteni noi și în grupuri noi, pe care le vor schimba destul de des. E bine să nu le judecăm prietenii, să aducem în discuție felul în care aceștia arată sau asemenea preocupările lor comune.
O altă întrebare, alături de multe altele pentru care noi, adulții, căutăm răspunsuri este: “Ce trebuie să facem în această perioadă și cum putem să nu pierdem din vedere supravegherea copiilor?”
Printre soluții se află monitorizarea atentă, astfel încât să știm unde se află și cine le sunt prietenii, și culegerea informațiilor de la adulții cu care intră în mod obișnuit în contact.
Sfaturile pe care le primim de la specialiști, atât noi, educatorii, cât și părinții, ne pot ajuta să comunicăm mai bine cu puberii, dar și să ne cultivăm atât nouă cât și lor răbdarea .
Pentru că la această vârstă elevii au tendința de a fi mau puțin atenți și de a se concentra mai greu, mai ales în primele ore ale dimineții, instrucțiunile pe care le dăm trebuie să fie simple, puține ca număr, nu mai mult de două o dată. La primele ore, spune psihologul Sorina Petrică, trebuie să le oferim elevilor activități de stimulare a creativității și de mișcare, în niciun caz activități solicitante din punct de vedere cognitiv, cum este matematica. De asemena, activitățile cognitive sunt nepotrivite seara, expunerea la acestea întârziind secreția de melatonină.