Tabăra de cercetași, locul în care copiii învață să se descurce singuri

Încă din anul 2008, Școala Gimnazială Genesis organizează Tabăra de Cercetași. Este o tabără în care am încercat să fiu prezentă an de an însoțind, alături de alți colegi, grupul de copii. Cei care se înscriu sunt atât elevi din școala noastră, cât și de la alte școli, ce doresc să fie alături de noi pentru calitatea serviciilor oferite.

Iubesc această tabără pentru că are ca scop dezvoltarea morală și dezvoltarea abilităților de viață ale copiilor prin cultivarea unor valori precum munca în echipă, încrederea în forțele proprii, respectul , curajul, responsabilitatea și compasiunea. Obiectivele  acestei activități extracurriculare sunt: dezvoltarea stimei de sine, dezvoltarea abilităților de comunicare interpersonală a copiilor, a creativității,  formarea capacității de a învăța despre toleranță și diversitate, într-un mediu prietenos și relaxant.

Celor care vin pentru prima oară în această tabără le este puțin mai greu în primele zile pentru că trebuie să facă ei singuri tot ceea ce făceau acasă cu ajutorul părinților: trebuie să se organizeze singuri, sub atenta supraveghere a cadrelor didactice însoțitoare.

În prima zi, au loc lecții referitoare la modul de aranjare a lucrurilor-împachetarea și despachetarea hainelor și așezarea celor murdare în sacul special, igiena zilnică, programul taberei, regulamentul de ordine interioară și le este prezentată echipa de profesori care îi va îndruma pe toată perioada. Profesorii coordonatori sunt cadre didactice cu experiență, care au module pedagogice dobândite pe perioada facultății, astfel încât, atunci când discută cu cei mici, știu cum să abordeze orice subiect, reușesc să se facă plăcuți, ba chiar admirați, știu să se joace  și devin foarte serioși atunci când e necesar acest lucru.

Tot în prima zi, copiii sunt împărțiți în echipe ce poartă câte un nume având și un căpitan ales de membri acesteia. Echipele au câte șapte-opt reprezentanți, sunt echilibrate în funcție de vârstă – atât cei mai micuți, cât și cei mari sunt uniform distibuiți.

Activitățile desfășurate pe tot parcursul taberei sunt recompensate cu puncte, iar la sfârșit, în ultima zi, se face suma acestora și se anunță punnctajul obținut de fiecare echipă.

Înainte de fiecare probă, se stabilesc regulile jocului și sunt anunțate punctetele pe care le vor obține, astfel că, la sfârșitul zilei, toți știu câte puncte au acumulat.

Este atât de plăcut când îi vezi pe copii extrem de uniți, când se încurajează unii pe ceilalți și se ajută. Aici reușesc să-și descopere atât propriile abilități, cât și pe ale celorlalți.

Ei cântă, dansează, desenează, împreună realizează diverse colaje, reclame, programe artistice,  joacă nenumărate jocuri, trag cu arcul cu săgeți, joacă paintball, se dau în tiroliană, fac, asigurați fiind, cățărări pe stâncă/ perete, coborând în rapel.

Unii sunt, la început, foarte emoționați, dar, susținuți fiind atât de de noi, însoțitorii grupului, cât și de ceilalți copii, reușesc să se autodepășească, iar încrederea în forțele proprii devine din ce în ce mai puternică.

Și, pentru că în pensiune încercăm să-i cazăm după preferințe, mai mulți în cameră, reușesc să socializeze foarte mult, să se accepte, să se ajute unii pe ceilalți, să-și ordoneze lucrurile împreună, să învețe atât de la noi, cât și unii de la alții, aici funcționează, în mare măsură, puterea exemplului. Într-o astfel de tabără se leagă adevărate prietenii, iar timpul trece extrem de repede.

Îmi place această tabără și pentru faptul că se desfășoară într-un cadru natural, la munte, copiii petrecând foarte mult timp afară, la aer curat.

La sfârșit, în ultima zi, când strângem lucrurile, facem bagaje, tristețea se instalează pe chipurile copiilor. Fac schimb de adrese, de numere de telefon și parc, nu le vine să se mai despartă.

Se atașează foarte mult și de coordonatorii taberei, cei care susțin toate activitățiile,  exprimându-și admirația pe care o poartă pentru acești oameni în diverse moduri.

În ultima zi, are loc festivitatea de premiere, unde se discută aspecte referitoare la modul de desfășurare al taberei, iar copiii primesc diplome și DVD-uri cu poze  și filmulețe ce au surprins cele mai inedite momente din întreaga săptămână.

Și, pentru a fi mai convingătoare cu privire la calitatea taberei, am preferat să adresez câteva întrebări unei eleve care, în fiecare an,  așteaptă cu mult drag sosirea momentului plecării spre această tabără.

Este vorba de Ioana Dobrin, elevă în clasa a IV-a A, la Școala Gimnazială Genesis.

  1. Când ai mers pentru prima dată în Tabăra de Cercetași?
    Am mers pentru prima oară în aceasta tabără când aveam 4 ani.
  1. De câte ori ai mers în această tabără?
    În Tabăra de Cercetași am mers de cinci ori. 
  1. Care a fost motivul pentru care ai ales această tabără?

Am ales această tabară deoarece  mi s-au părut interesante  activitățile.

  1. Ce te-a determinat să revii?
    M-au determinat să revin  în tabără  activitățile amuzante și distractive, de asemenea  și  Echipa de  Distractie.
  1. Descrie activitățile care ți-au plăcut cel mai mult! De ce?
    Activitățile care mi-au plăcut cel mai mult  sunt: orientarea cu busola  deoarece am învățat să mă orientez și tiroliana deoarece  este foarte interesant să traversezi  un râu cu ajutorul ei.
  1. Consideri că sunt diferențe între o tabără în care copiii merg individual și una organizată de școală? Care sunt acelea?( Descrie rolul cadrului didactic într-o tabără organizată de școală!)
    Eu cred că într-o tabără organizată de școală este mai distractiv deoarece cunoști toți colegii. Rolul cadrului didactic într-o tabără organizată de școală este de a ne ajuta să ne cunoaștem mai bine ,altfel decât la școală.
  1. Care crezi că este rolul educativ al Taberei de Cercetași?Rolu
    l educativ al taberei  de cercetași este comunicarea între noi , ne învață să ne descurcăm singuri, învățăm  să  descoperim natura și  să ne integrăm în grup.
  1. Recomanzi această tabără și altor copii? De ce?
    Eu recomand aceasta tabără și altor copii deoarece eu m-am distrat foarte tare.