Teama de eșec, mai nocivă decât eșecul însuși
Întrebat cu ocazia vizitei sale în România ce sfat le-ar da tinerilor care vor să înceapă o afacere pentru a avea succes, Jilmmy Wales, fondatorul Wikipedia a răspuns. „„Eșuează mai repede” este o expresie celebră în Silicon Valley și cred că este minunată. Ideea este repeți rapid procesul, să afli ce merge și ce nu și să faci mai mult din ceea ce merge și mai puțin din ceea ce nu merge. Alternativa este să îți investești toată inima și tot sufletul într-o singură viziune îngustă a ce e de făcut. Atunci vei eșua, cel mai probabil, spectaculos, nu te vei îndrepta, pe bâjbâite, către succes”. Este o idee larg răspândită în lumea oamenilor de afaceri de succes atât din Occident cât și din România.
Consultantul organizațional Cosmin Alexandru, fondator și decan al The Entrepreunership Academy, vorbea și el, cu altă ocazie despre percepția distorsionată asupra eșecului pe care o perpetuăm la nivel de societate. La începutul vieții lor, copiii perseverează, merg cu curaj înainte și evoluează într-un ritm amețitor. În anii ce urmează se întâmplă însă ceva.
„Copiii când se nasc, se nasc cu încredere în ei. Când învață să meargă, când învață să facă lucruri ei nu au noțiunea asta a eșecului. Lor când nu le iese ceva nu definesc asta ca pe un eșec, ca pe o greșeală. Adulții fac asta pentru ei și îi conving ușor-ușor că atunci când nu le iese e un eșec. Încrederea este ceva ce avem natural în noi și într-un sistem de educație familială, școlară, societală, instituțională, ni se ia. Sunt oameni care cu bune intenții ne tot iau din încrederea asta în sine. Pe cale de consecință, cred că este valoros să ajungi într-un context de grup în care să existe oameni care să îți ofere încredere, să poți să o pui la loc. Atunci când nu-ți iese, să fie cineva care să îți spune: E ok, nici mie nu mi-a ieșit, nici lui nu i-a ieșit, dar, până la urmă, ne-a ieșit. Nu e un capăt de drum, nu e o traumă, e un proces de învățare, e alegerea ta dacă zâmbești sau nu după ce nu ți-a ieșit. Poți să plângi, e bine să plângi, te eliberezi, dar, după aia, ai grijă să zâmbești și să mergi mai departe”, spunea Cosmin Alexandru.
În ultim vreme au apărut în România chiar programe educaționale care își propun explicit să le lase elevilor spațiu să greșească. Unul dintre acestea este programul Fizica Altfel, derulat de către Centrul de Evaluare și Analize Educaționale, în care 1.400 de profesori din sistemul preuniversitar de învățământ care predau fizica prin metoda investigației. Acest lucru înseamnă că profesorul pune întrebările și îi ghidează pe elevi înspre a-și da singuri răspunsurile și, prin aceasta, înspre a-și crea un mecanism propriu de gândire și a se implica activ în propriul traseu de învățare. Evident că, în decursul acestui proces, elevii greșesc mai mult. Dar învață mai mult și dobândesc abilitatea neprețuită de a face raționamente pe cont propriu.
Ideile de mai sus sunt complet opuse mentalității tradiționale din învățământul românesc în care erorile sunt sancționate aspru, iar teama de eșec este amplificată până la rangul de angoasă existențială. Din dorința de a-i face pe copii să se conformeze, să asculte, să ducă la îndeplinire sarcinile fără să cârcnească consecințele unui rezultat slab sunt hiperbolizate în discursul adulților. Același discurs eșuează însă în a le inocula copiilor și convingerea că sunt suficient de înzestrați, suficient de capabili, pentru a face față problemelor apărute.
Așadar, le zugrăvim copiilor un tablou disproporționat, din care pare a reieși că au resurse insuficiente pentru a depăși eșecurile. În momentul în care se instalează frica față de consecințele pe care le pot avea erorile, dispare acea îndrăzneală de care ai nevoie pentru a te autodepăși, dispare curiozitatea de a merge pe un drum nou (doar este prea periculos și nu se știe unde te poate duce), dispare inventivitatea care îți permite să vii cu o soluție originală (dacă este originală nu se știe dacă e și funcțional;, este netestată, deci periculoasă). Astfel copii ajung săse mulțumească cu puțin, să nu își exploateze la maximum potențialul creativ și cognitiv.
Este eșecul față de ei al unei lumi pe care se tem să nu o dezamăgească.