Cum să transformi scrisul într-o activitate interesantă pentru elevi
De ce cred unii profesori de limbi străine că e demodat să predea scrierea și să îi încurajeze pe elevi să scrie? Dacă scrisul este una dintre modalitățile fundamentale de comunicare, de ce este adesea ignorat în cadrul orelor de comunicare? De ce suntem tentați să neglijăm scrisul dintre cele patru abilități (scris, citit, ascultat, vorbit)? „Vreau să îmi învăț elevii să vorbească.” „Orele mele sunt despre comunicare, iar scrisul nu mă ajută cu nimic.”, spunem de multe ori, încercând să îi punem în cât mai multe situații de comunicare întâlnite în viața reală.
Câteva sfaturi pentru a transforma scrisul în orele de limbi străine într-o activitate plăcută și creativă:
- Dați frâu liber imaginației, folosind tehnici de vizualizare pentru a-i determina pe elevi să scrie în mod creativ
- Scrieți puțin și des, chiar dacă scopul final este să fie capabili să scrie texte mai lungi, cerințele pentru scrierea de propoziții sau paragrafe scurte sunt foarte eficiente.
- Nu dați elevilor diverse cerințe de a realiza variate tipuri de scriere si să îi lăsați să lucreze individual, în liniște, ci încercați să le transformați în activități în care să colaboreze.
- Scrierea poate deveni interactivă – lăsați-i pe elevi să își scrie unii altora. Pot să creeze în grup, de exemplu o reclamă pentru un job, apoi pot crea scrisori de intenție pentru joburile vacante. Activitatea poate fi urmată de un joc de rol al interviurilor de angajare, pe baza reclamei și a scrisorilor de intenție. O altă activitate poate fi și scrierea unor răspunsuri de acceptare sau respingere a candidaților.
- Determinați-i pe elevi să scrie jurnale sau bloguri. Citiți-le și oferiți-le feedback.
- Folosiți-vă de entuziasmul elevilor de a folosi tehnologia. În acest sens pot fi create bloguri sau le puteți cere elevilor să trimită email-uri celorlalți sau dumneavoastră.
- Variați tipul de feedback pe care îl oferiți. Aplicați aceeași abordare și în ceea ce privește fluența și acuratețea în scris. Încurajați comunicarea și discutați frontal greșelile ce apar în mod frecvent, dar nu exagerați pentru a nu îi stânjeni și a le știrbi încrederea în ei. Din nou vă puteți folosi de tehnologie, proiectând un text cu greșelile lor frecvente și discutând pe baza lui.
- Asigurați-vă că vă faceți timp să oferiți feedback în mod prompt și conștiincios deoarece elevii au investit efort suplimentar și sunt nerăbdători să primească o evaluare.