Ce trebuie să le spui copiilor după ce au obținut un rezultat slab

            Prin natura noastră, noi oamenii suntem predispuși la greșeli, însă societatea întotdeauna i-a apreciat și “premiat” pe cei care reușesc în ceea ce-și propun. De aceea, greșeala sau eșecul sunt strâns legate de teama de a fi criticat sau respins de ceilalți.

            Iar pentru un elev, momentul cel mai intens în care simte că a eșuat și este predispus  criticilor din partea celorlalți este acela când obține un rezultat prost.

            În experiența mea de profesor, câteodată asociat și cu termenul de mentor, am observat că o discuție de încurajare, care vine după o notă proastă, reprezintă un imbold pentru elevi, o empatie de care au nevoie în acele momente. Încerc să-i ajut să depășească momentul și le dau câteva sfaturi, mai mult ca niște repere generale pe care ar trebui să le dețină :

  • Să ai răbdare

            Rezultatele nu vin niciodată de pe o zi pe alta. Orice abilitate și deprindere (dexteritate de lucru, rapiditatea în scriere și citire, descifrarea unei probleme de matematică, dezvoltarea abilităților de comunicare etc.) se dezvoltă în timp.

  • Să analizezi ceea ce ai greșit ca să nu mai greșești data viitoare.

            Este important să fii obiectiv și sincer cu tine însuți atunci când îți analizezi greșelile. Ele trebuie privite ca niște lecții din care trebuie să înveți lucruri utile pentru viitor. Informațiile trebuie interpretate, dar și însușite.

  • Să perseverezi

            Chiar dacă ai luat o notă mică și ești dezamăgit de rezultatele pe care le-ai obținut, este bine să continui în ceea ce faci și să ai convingerea că vei obține  ceea ce ți-ai propus.

  • Să iei ca reper oameni celebri care, cu multă muncă și dedicare, au ajuns nume de referință în domeniul lor de activitate.

            Aici, gândul mă duce la Thomas Alva Edison, faimosul inventator fără de care lumea, așa cum o știm astăzi, nu ar mai fi fost la fel. Însă Edison (1847-1931) nu a fost un geniu de la început. A mers doar trei luni la școală, pentru că era considerat a fi prea încet la minte, iar mama sa, o fostă profesoară,0 s-a ocupat acasă de formarea lui. Era foarte curios și citea foarte mult, căutând informații din domeniile care îl fascinau (în special mecanică și chimie), fiind un bun autodidact. Atunci când lucra la una dintre invenții, el a a declarat : “Nu am dat greș, ci pur și simplu am găsit 10.000 de idei care nu funcționează.” Iar Edison nu s-a oprit la bec, ci a continuat să impresioneze lumea cu geniul său, având la activ 1093 de brevete.

            Un alt exemplu, dintre cele mai actuale, ar fi geniul Apple, Steve Jobs (1955-2011), care, după doar un semestru, a abandonat Colegiul Reed unde era student, dar a continuat să frecventeze unele cursuri care i se păreau interesante. Împreună cu un prieten, Steve Wozniak, pun bazele firmei Apple, având de la început o viziune: aceea de a face ceva total diferit de ceea ce exista pe piața calculatoarelor în acel moment. Însă ideile lui Jobs nu au mai coincis la un moment dat cu cele ale colegilor săi din Apple, iar el a fost concediat din firma pe care o crease. Însă nu a renunțat și a creat NEXT Computers și Pixar, iar ulterior Apple a cumpărat NEXT Computers. După tranzacție, Steve Jobs a devenit consultant al companiei, pentru ca, nu după multă vreme, să ajungă CEO al Apple.

  • pui pasiune în ceea ce faci.

            Acesta este poate unul dintre secretele unei reușite. Dacă pui pasiune în orice acțiune ai întreprinde, o să ai puterea de a trece ușor peste greșeli, iar succesul aduce cu el satisfacții, chiar și materiale, și o stimă de sine inegalabile. Poți să-ți descoperi hobby-uri care apoi se pot transforma în joburi.

            Eșecul poate fi ceva dezamăgitor pentru copii, însă noi, adulții, putem să-i ajutăm să înțeleagă că el face parte din evoluția noastră ca oameni și că din eșec pot învăța multe, inclusiv despre ei înșiși.