Valoarea pedagogică a afișajului din clasă și principii de realizare

Noile tendințe în educația mondială și națională au adus printre tematicile de interes modul în care sunt amenajate și decorate încăperile de lucru pentru elevi. Spațiile destinate sălilor de clasă, laboratoarelor, cabinetelor sau altor săli cu destinație educațională ar trebui și ele regândite conform noilor tendințe reformatoare, moderne, valoroase în educație, acestea susținând schimbările în predare și învățare. Maximizarea oportunităților de învățare și crearea unor experiențe semnificative, prin regândirea spațiului educațional, ar trebui să constituie un deziderat al oricărui cadru didactic. Sala de clasă ar trebui să fie decorată în mod special pentru a o transforma în locul cel mai potrivit pentru învățare.

Crearea unui mediu distractiv și productiv de învățare în sala de clasă trebuie să preocupe fiecare cadru didactic. Un `bun venit` tematic este mult mai probabil să genereze implicare, decât un mediu steril.

O sală de clasă potrivită din punct de vedere vizual sprijină și inspiră procesul de învățare, încurajează creativitatea și munca în echipă. Iată câteva principii utile pentru decorarea unei săli de clasă:

  1. Trebuie să aveți în vedere pentru cine decorați, care sunt beneficiarii decorurilor. Nivelul clasei, disciplinele studiate, interesele, contextul cultural general și diferențele vă vor ghida în alegerea afișajului. Decorul ar trebui nu doar să arate frumos, ci să fie și funcțional. Scheme ale capitolelor, hărți, desene, pot fi atrăgătoare din punct de vedere estetic și foarte utile pentru asimilarea/ fixarea unor conținuturi.
  2. Realizarea unei schițe a sălii, care să includă tema, schema de culori, mobilierul, spațiul disponibil este foarte importantă. Luați în calcul și viziunea școlii din care faceți parte și încercați să faceți ca proiectul vostru să devină parte a proiectului complex al școlii.
  3. Tema aleasă trebuie să aibă legătură cu domeniile de interes specifice vârstei și, pe cât posibil, cu provocările curriculare specifice anului școlar care urmează să fie parcurs.
  4. E util să le cereți părerea și elevilor. În acest sens, le puteți solicita să deseneze cum le-ar plăcea să arate clasa lor.
  5. Dacă nu aveți suficiente idei, nu sunteți foarte sigur că ați făcut cele mai bune asocieri cromatice sau nu aveți abilitatea de a pune în practică ceea ce ați dori să realizați, cereți ajutorul unui artist plastic, eventual coleg, specialist în domeniu.
  6. Alegeți o temă de culori. Două-trei culori predominante vă vor fi suficiente pentru a crea un decor “curat” și coerent.
  7. Dacă decideți să zugrăviți pereții, este indicat să alegeți o singură culoare. Mai multe culori sau modele folosite vor obosi mai curând ochii și vor distrage atenția.
  8. Luați în calcul și viziunea școlii din care faceți parte și încercați să faceți ca proiectul vostru să devină parte a proiectului complex al școlii. Dacă există o serie de reguli (cum ar fi posibilitatea elevilor sau profesorilor de a realiza picturi murale, existența unor spații pentru afișaj, în afara sălii de clasă, unde se pot posta anunțuri generale sau specifice clasei sau chiar proiecte de artă sau științifice etc).
  9. Personalizați clasa cu fotografii și proiecte ale elevilor.Acest lucru va crea un mediu unic și semnificativ pentru clasa voastră. Operele de artă, proiectele de scriere creativă ale elevilor voștri, diverse proiecte științifice, explicații ale unei probleme de matematică, fotografiile din cadrul excursiilor tematice pot întregi decorul clasei și da valoare muncii copiilor. Ele pot fi rezultate ale activității anterioare sau putem crea spații care să încadreze noile proiecte ce vor veni. Acestea sunt de preferat decorațiunilor și posterelor cumpărate din magazin. În acest fel, elevii se vor simți valorizați, iar motivația pentru a fi creativi va crește. Succesul propriilor produse dă un sentiment unic de mândrie și proprietate. Este o afirmare publică a valorii elevului. Din acest motiv, este indicat să lăsăm un spațiu considerabil din sala de clasă pentru a afișa lucrările elevilor.
  10. Internetul este o sursă foarte valoroasă de idei pentru decorare. Bucurați-vă de șansa de a-l putea utiliza. Există o mulțime de site-uri specializate, în întreaga lume, care vă pot ajuta.
  11. Plantele sau animalele de companie mici pot constitui o opțiune pentru a înveseli și anima clasa și totodata, o bună modalitate de a responsabiliza elevii. Fie că va avea fiecare planta lui, pe care trebuie să o îngrijească zilnic, fie c[ vor fi responsabili pe rând cu îngrijirea lor sau a animalului de companie, aceasta va fi o bună manieră de a atribui responsabilitate. În alegerea animalului ne vom opri, în general, la pești sau hamsteri, fiind până la urmă acceptată și o țestoasă sau un iepure. În toate cazurile se va cere acordul unui medic, dată fiind predispoziția spre alergii a unora dintre elevi.
  12. Înainte de a vă hotărî să achiziționați materiale pentru proiectul vostru de amenajare, asigurați-vă că nu le aveți deja uitate prin dulapul vostru sau nu le puteți dobândi de la un coleg căruia nu îi mai folosesc. Întotdeauna se găsesc rătăcite tuburi de tempera, hârtie colorată, coli de carton, pernuțe sau chiar piese de mobilier. În funcție de bugetul alocat pentru acest proiect de amenajare, de necesitatea de a decora total sau doar parțial sala avută în vedere, va trebui să gândiți strategia de achiziție.
  13. Cumpărăturile pot fi realizate de la magazine de artă, specializate în decorațiuni interioare sau chiar în decoraținui pentru școli și grădinițe, ori pot fi comandate on-line, din astfel de locuri.

 

Cu toții suntem de acord că estetica unei clase contează pentru starea de spirit a elevilor și profesorilor ei. Există o relație foarte strânsă între oameni și mediul lor.

Încă din 1950, cercetătorii au constatat că o încăpere neatractivă vizual produce nemulțumire, oboseală și dorința de a scăpa (Maslow & Mintz, 1956). Studii mai recente arată că aspecte simple precum climatul, culoarea și decorurile pereților, sistemul ajustabil de lumini și așezarea elevilor în clasă, au rolul de a influența pozitiv emoțiile elevilor și au un rol important în a determina atitudinea și comportamentul elevilor, din punct de vedere al prezenței, participării la clasă și în relația cu profesorul.  (Graetz, 2006;Sommer & Olsen, 1980; Wong et al., 1992).

Cercetările au arătat că simpla prezență a unui afiș legat de o sarcină de clasificare sau calcul, precum și unul sugestiv pentru sarcinile creative, au crescut încrederea și plăcerea de a lucra a elevilor.

Prin simpla selectare și postare a afișelor cu un aspect estetic plăcut la clasă, vor fi în creștere interesele vizuale pentru sala de clasă. La rândul său, acest lucru creeaza un mediu plăcut, de natură să încurajeze atitudini pozitive și comportamente pozitive ale elevilor. În timp ce acest efect ar putea fi realizat prin expunerea unor printuri de arta, cei mai mulți profesori de știință vor opta pentru postere de știință. O astfel de strategie stimulează vizual elevii și creează, de asemenea un mediu științific pentru ei. Cel puțin, acest lucru poate schimba orientarea mentală a elevilor, mai ales dacă se face trecerea de la clasa lor, cu care sunt obișnuiți, la un spațiu special pentru știință.

În timp ce toate posterele sunt concepute pentru a fi educative și comunitatea educației formală este consumatorul principal al celor științifice, multe nu sunt bine concepute pentru a sprijini activitatea la clasă. Există uneori tendința de a se cuprinde o cantitate cât mai mare de informații pe un afiș, în defavoarea imaginilor și a schemelor sau în detrimentul unei mărimi potrivite a scrisului, care să-i permită elevului să descifreze fara efort scrisul. Cele mai apreciate și utile sunt cele cu litere, cifre sau imagini mari și emblematice. O valoare educativă crescută o au și imaginile 3D. Imaginile care inspiră un sentiment de curiozitate, care sunt discrepante sau provocatoare pot spori eficiența de instruire a posterului prin depășirea naturii lui statice și angajează în mod activ elevii în conținut.

Posterele de perete, cu conținut științific, sunt frecvente în cele mai multe laboratoare de știință, atât la nivelul gimnazial, cât și la liceu. Acestea transmit un set de conținuturi științifice, printr-un mix de text și imagini. Scopul fiecărui profesor nu trebuie să fie acela de a transforma afișele educative în simple bucăți de tapet, cu scop decorativ, menite să umple un gol sau să mascheze un perete murdar. În timp ce există o mare cerere pentru astfel de postere de la profesori, foarte des valoarea educațională a acestora este neaccesată și multe rămân pur și simplu uitate “imagini frumoase ” de pe perete.

Literatura pedagogică identifică cinci strategii sau sfaturi care au rolul de a maximiza valoarea educativă a posterelor sau afișelor în procesul de învățare, în lumina a ceea ce se știe despre relația complexă între mediul de învățare și elevi:

-Afișarea de postere pentru a stârni curiozitatea și motivația de a învăța a elevilor, pentru a învăța mai mult despre conținutul științific;

-Selectivitatea în alegerea posterelor, în special în ceea ce privește tipul și dimensiunile imaginii, precum și întinderea textului aplicativ;

-Rotirea posterelelor de la o unitate de învățare la alta pentru a menține elementele vizuale și cognitive care să stimuleze permanent gândirea elevilor, conexiunile între informații și să genereze întrebări în mintea celor care studiază;

-Rotirea posterelor, în cadrul aceleiași unități, pentru a menține trează atenția elevilor și a evidenția conținuturile-cheie;

– Postarea imaginilor pentru a focaliza atenția elevilor asupra obiectivelor mai importante, mai ales pentru acei elevi care au tendința de a-și pierde ușor interesul.

Vizibilitatea în clasă a imaginilor joacă un rol important. Dacă acestea sunt vizibile din orice poziție din clasă, atunci valoarea lor crește. Este indicat să evităm poziționarea după ușă, în imediata apropiere a unui dulap etc, situații care obstrucționează privirea.

Realizarea de decorațiuni poate merge mult mai departe decât schimbarea atmosferei. De aceea, trebuie să ne întrebăm, “Cum pot aceste decorațiuni să sporească elevului experiența de învățare, în acest an?” Profesorii subestimează adesea impactul pe termen lung al afișelor. Ce postează pe pereți are, de fapt, un potențial enorm de a  oferi un sentiment de comunitate și de proprietate. Afișajul de pe pereți oferă o oportunitate de absorbție pasivă de informații. El le consolidează formule, reguli, lecții de viață și descoperiri academice.Decorațiunile pot dezvolta și sentimentul de comunitate. Ele trebuie să fie acțiuni ale întregii comunități educative, aspecte valabile pentru toți cei prezenți și ceva ce toată lumea poate să vadă. Astfel, pot să fie postate: regulile clasei și ale școlii, obiectivele academice sau civice ale clasei, sloganul școlii sau al clasei etc.Cele trei laturi ale dezvoltării, vizate prin afișajul din clasă-de învățare, de proprietate și de comunitate, duc la creșteri importante pentru elev. Prin opoziție, afișele care conțin informații vechi, greșite, incomplete, depășite din punct de vedere științific, nu au niciun aport pozitiv, ba chiar pot avea unul negativ producând confuzie sau dezinformare.Studiile au arătat că pentru copiii de nivel preșcolar, un mediu încărcat le poate perturba atenția, sunt mai distrași și obțin rezultate mai slabe la testele de cunoștințe, în timp ce acest fenomen se diminuează, dar nu dispare în cazul elevilor  până la clasa a IV-a. În clasele mai goale, elevii sunt distrași de colegi sau de propriile interese, în timp ce în clasele puternic decorate, cel mai puternic distractor de la sarcină este mediul de lucru însuși. Nici pentru elevii mai mari, un mediu prea abundent decorat nu stimulează învățarea.Tot mai mult este evidențiată atât de specialiștii în educație, cât și de profesorii și educatorii de la clasă, nevoia de a fi formați, încă din cadrul formărilor inițiale, în direcția alegerii celor mai potrivite decorațiuni pentru clasele lor, în ideea evitării suprastimulării sau a substimulării.Gillian McNamee, director de învățare la Erikson Institute din Chicago avertizează profesorii asupra a ceea ce ea a numit “Efectul de mall” în decorarea sălilor de clasă. “Când mergi într-un mall, după o oră și jumătate, deja simți că sunt prea mulți oameni, prea multă stimulare vizuală, gălăgie”; “Asta poate dărâma o persoană”.De multe ori, profesorii sunt conștienți de efectele negative ale supraîncărcării sălilor de clasă, cunosc faptul că un mediu mai simplu dă într-o mai mare măsură libertate creativității, dar se tem de impresia pe care o sală goală o generează în rândul părinților. De fapt, tot ceea ce postăm pe pereți trebuie să fie în interesul și pentru ajutorul copiilor. Mai mult, dacă un profesor ajunge la finalul anului școlar la concluzia că nu a folosit niciodată informațiile sau materialele afișate, nu a făcut referire le ele, înseamnă că ele nu au avut nicio valoare pedagogică pentru elevii săi. Unii practicieni sunt chiar de părere că nu este bine să afișezi nimic înainte ca aceste materiale să fi fost explorate, create de către ei sau să fi avut la bază contactul cu elevii.