Nu verbul ,,a fi’’, ci verbul ,,a deveni’’ este esențial

Mi-a plăcut foarte mult introducerea din cartea lui Alfred Adler, ,,Psihologia școlarului greu educabil’’, unde acesta scoate în evidență importanța comuniunii într-o societate.

Omul nu poate trăi singur, el trebuie să evolueze odată cu societatea din care face parte. Nu verbul ,, a fi’’, ci verbul ,,a deveni’’ este esențial. Iar acest lucru înseamnă progres.  Acela care nu are legături strânse cu comunitatea, care nu se simte ca făcând parte dintr-un întreg, care nu se simte la el acasă în sânul umanității, acela are de suferit. Oricât de departe am căuta în istoria umanității, nu vom găsi prea mulți indivizi care să fi trăit singuri. Tocmai comuniunea cu cei din jur îi dă omului putere.

Iar prima legătură ce se creează este a copilului sugar cu mama sa. De aici începe drumul spre devenire. Sarcina mamei este una primordială, aceea de a-i dirija dezvoltarea copilului încât acesta să poată răspunde în mod corect exigențelor vieții sociale. Familia are rolul și datoria de a construi  temelia educației copilului.

Părinții sunt direct responsabili de educatia de bază pe care copilul o primește în familie. Lacunele procesului vor influența iremediabil succesul la școală, buna purtare fiind criteriul de bază în clasificarea elevilor în anumite categorii..

Modelarea unei atitudini politicoase si dezvoltarea empatiei copilului (capacitatea de a lua in calcul drepturile si sentimentele celorlalti) sunt două deprinderi esențiale pentru viitorul școlar, dar și pentru adultul în care acesta se va transforma.

În afară de aprecierile pe care le va primi de la profesorii și colegii săi, copilul va trebui să dezvolte o stima HYPERLINK “http://www.copilul.ro/comunicare-copii/comportament-copii/Activitati-care-cresc-stima-de-sine-a-copilului-a10185.html” de sine puternică, un psihic echilibrat și un caracter demn.

Există o serie de metode de învățare a bunelor maniere la școală, pe care le putem folosi în educarea copiilor noștri. Nu toți copiii rețin regulile când li se transmit pur si simplu, ci au nevoie de o asumare treptată a lor, prin activități practice. Cu ajutorul lor, copiii își vor însuși regulile care se vor transforma ulterior în obișnuințe.

Rezultatele HYPERLINK “http://www.copilul.ro/copii-6-11-ani/copilul-la-scoala/Rezultatele-la-scoala-ale-copilului-a6962.html”  HYPERLINK “http://www.copilul.ro/copii-6-11-ani/copilul-la-scoala/Rezultatele-la-scoala-ale-copilului-a6962.html”ș HYPERLINK “http://www.copilul.ro/copii-6-11-ani/copilul-la-scoala/Rezultatele-la-scoala-ale-copilului-a6962.html”colare și integrarea reușită în colectiv sunt două consecințe ale bunelor maniere la școală.

Comportamentul copilului-școlar este complex și poate oferi multe indicii despre firea sa, mediul de acasă sau problemele de la școală. Părinții nu trebuie să considere comportamentul copilului, atunci când este neadecvat, ca fiind ceva trecător, și trebuie să îl corecteze la fiecare pas.

Când copilul ajunge în mediul școlar, trebuie să înțeleagă și să știe că școala, clasa sunt locuri care trebuie respectate, colegii și profesorii sunt persoanele cu care își vor petrece timp, iar relațiile dintre ei se bazează pe respect și colaborare.

Atunci când se concep regulile clasei, este important să se realizeze încă de la început un dialog între profesor și elevi, cel mai bun moment pentru acest lucru fiind începutul anului școlar. Regulile pot fi reamintite de câte ori situația o impune. Enunțarea acestora trebuie să fie simplă, clară, concretă. Este strict necesar să se explice fiecare regulă, astfel încât copilul să o înțeleagă, să o treacă prin filtrul rațiunii, dându-și astfel seama de importanța respectării acesteia, dar și de efectul pe care îl poate avea nerespectarea ei.

De asemenea, copilul trebuie ajutat să înțeleagă diferența dintre regulă și îngrădire, regula având ca scop bunul mers al lucrurilor, evitarea haosului, închegarea colectivului.

Așa cum ne spunea psihologul Sorina Petrică, este nevoie să se creeze o rutină a regulilor, acestea devenind obișnuință, un stil de viață școlară. Fiecare regulă nerespectată atrage după ea și o consecință, astfel încât școlarul să nu aibă impresia că regula poate fi încălcată și nu există consecință.

Prin stabilirea și respectarea regulilor, cărora le putem spune și bune maniere în școală, nu facem decât să asigurăm un climat pozitiv, propice dezvoltării frumoase și eficiente a școlarului, care va deveni individul care poate răspunde cu brio cerințelor societății.