Când bunăvoința și talentul țin loc de materiale didactice

Există numeroase resurse pentru predarea limbilor străine, atât în mediul online, cât și în auxiliarele folosite de profesorii mai norocoși. Spun „mai norocoși” atunci când mă refer la acei profesori care au acces la o imprimantă, la un copiator, ca să nu mai vorbim de cei care au posibilitatea să folosească în clasă tehnologia modernă, cum ar fi calculatorul / laptopul, video proiectorul și, mai ales, internetul.  Este și cazul nostru, al profesorilor care predăm într-o școală privată ce investește în astfel de resurse. Din păcate, nu toți au această posibilitate.

De multe ori, profesorii de limbi străine de la școlile de stat nu au nici măcar hârtie și se adresează unor colective de peste 30 de copii, trebuind să suplinească lipsurile cu multă bunăvoință și cu mult talent. Din fericire, există o serie de activități ce pot fi făcute la clasă și care nu implică folosirea unor resurse adiționale.

Profesorii joacă un rol important în crearea condițiilor și a mediului propice în care elevii să își exerseze abilitățile de exprimare în respectiva limba străină. Pentru mulți copii, singura sursă de expunere la limbă este profesorul, așa că este de preferat ca acesta să folosească pe cât posibil limba străină ca mijloc de comunicare la clasă. Bineînțeles, acest lucru nu înseamnă să intrăm la clasa pregătitoare și să începem să turuim în toate limbile pământului, ci să îi sprijinim gradual și cu blândețe în a înțelege în primul rând mesajul oral transmis. În acest scop, profesorul trebuie să dea instrucțiunile în limba străină încă de la început și să demonstreze personal, să mimeze, să se poarte ca un actor desăvârșit ce joacă într-o piesă interactivă (Go to the door!, Open your books! Draw a line!, Colour the …!). Este uimitor să descoperi la un moment dat că elevii nu traduc aceste instrucțiuni în minte, ci și le însușesc ca atare, înțelegându-le în context.

De asemenea, este simplu să stabilim de la început reguli de folosire a limbii străine la clasă, iar întrebările uzuale să fie puse chiar de către ei în limba străină – Can I open the window? What is the date today? What day of the week is today? (când scriem data). Tot ce trebuie să facem este să îi încurajăm pe copii să folosească limba străină la clasă și să nu îi sancționăm nici măcar verbal pentru folosirea incorectă sau pentru utilizarea limbii native. Dacă modelul oferit de profesor este acela al unei persoane care vorbește într-o limba străină cu drag și entuziasm, nici elevii nu se vor teme de greșelile pe care le pot face, inevitabil.

Paradoxal este faptul că elevilor de vârstă mică le place rutina, deși am putea zice că în era în care trăim viteza și schimbarea sunt cuvintele de ordine. Observând acest lucru, putem adopta tactica de a începe orele cu un salut, sub formă de poezie pe care elevii îl repetă în fiecare dimineață, mai ales clasele mici, pregătitoare si întâi: Good morning, dear teacher! Good morning, how are you? We are all very happy to say hello to you! Chiar dacă sunt dintre cei care nu apreciază învățarea mecanică, la cei mici acest gen de chant-uri este foarte util. Tot pentru a îi obișnui cu niște formule standard, putem pune diverse întrebări la începutul orei, în primele 5-10 minute, cum ar fi: What is the weather like today? What are you wearing today?, astfel încât copiii ajung să înțeleagă foarte ușor mesajul oral și se familiarizează cu formularea răspunsurilor în propoziții.

Pentru a le capta atenția celor mai activi putem recurge la activități ce implică mișcare, dându-le instrucțiuni distractive, dar cu noțiunile de vocabular pe care urmărim a le consolida: Stand up! Sit down on the floor / under the desk! (pentru prepoziții), Jump like a rabbit! Walk like an elephant! (pentru animale), Touch your nose / toes! (pentru părțile corpului).